19.09.2024: Trivsel og mistrivsel v. lektor Connie Søe Henriksen
Trivsel og mistrivsel er væsentlige elementer i den fritidspædagogiske faglighed. I en tid med tendens til stigende mistrivsel og nye former for udsathed blandt børn og især unge er der behov for et stærkt fritidspædagogisk fagsprog, vidensdeling og italesættelse af arbejdet med trivsel og mistrivsel i SFO’en. Hvad er det egentlig, vi mener, når vi siger, vi arbejder med trivsel og mistrivsel? Mener vi det samme? Hvordan får vi øje på trivsel og mistrivsel i hverdagen? Hvordan vidensdeler vi og gør os til stærke medspillere, samarbejdspartnere og trivselsbrobyggere i børnenes hverdagsliv? Skaber de fritidspædagogiske rammer trivsel for nogle børn, mens de udfordrer andre børns trivsel på hverdagsplan på grund af den løsere struktur, den frie tid og medbestemmelse?
07.10.2024: Kreative, æstetiske og skabende fællesskaber i SFO’en v. lektor Bo Persson
Vi skal undersøge, hvordan arbejdet med kreative, æstetiske og skabende miljøer indenfor det fritidspædagogiske felt kan være uvurderlige redskaber til almen trivsel og psykisk udvikling for en bred målgruppe. Vi skal også aflive myten omkring, at man selv skal være dygtig til det kreative og æstetiske for at kunne igangsætte aktiviteter for målgruppen.
06.11.2024: Leg og aktiviteter i SFO’en v. lektor Birgitte Laursen
I forlængelse af kursusdag nummer to arbejder vi videre med den mere aktivitetsprægede del af SFO-pædagogisk praksis. Vi ser nærmere på legen som børns naturlige samværsform og på legens centrale rolle i SFO’en. Vi undersøger pædagogens mulighed for at positionere sig og tage forskellige roller i legen, vi arbejder med forskellige typer af leg og lader os optage af det fysiske rums betydning for børns udfoldelse i leg.
06.01.2025: SFO-pædagogens arbejde med fritidspædagogiske fællesskaber v. adjunkt Louise Krobak
På denne kursusdag kommer vi til at belyse, hvad fællesskaber er i forhold til den fritidspædagogiske kontekst i SFO – og hvilke forskellige fællesskabsformer der findes. Hvilken betydning har fællesskaber og venskaber for børnene i deres daglige gang i den fritidspædagogiske arena. Herunder forskelle på frie og strukturerede fællesskaber, voksen- eller ikke-vokseninitierede fællesskaber og alders- eller ikke aldersopdelte fællesskaber.
14.01.2025: At arbejde med deltagelse i SFO’ens fællesskaber gennem børneperspektiver, og medbestemmelse v. lektor Eva Thestrup Overvad
At arbejde med børneperspektiv og medbestemmelse i den daglige praksis er afgørende, når målet er, at alle børn skal opleve være aktive, værdifulde deltagere i SFO’ens fællesskaber. Denne kursusdag arbejder vi med grundlæggende viden om børneperspektiver og medbestemmelse og konkrete metoder til at dyrke det i praksis. Ved hjælp af konkrete eksempler arbejder vi med, hvad det kræver af den pædagogiske faglighed at arbejde med børneperspektiver,dyrke medbestemmelse i hverdagen og opbygge et tydeligt fagsprog om dette. Det handler om børnesensitivitet, aktiv lytning, pædagogisk nysgerrighed og aktiv inddragelse af børnenes perspektiver gennem deres forskellige sanser.
04.02.2025: Forældresamarbejde i SFO’en v. lektor Trine Holck Crundahl
Forskning peger på, at forældresamarbejdet i SFO’en har potentiale til at skabe bedre trivsel for børn og unge. Alligevel indgår forældresamarbejdet kun i lille grad i formålsbestemmelserne for det pædagogiske arbejde med børn og unge. Så hvordan kan vi arbejde med at udvikle en stærk forældrekontakt i SFO’en for at skabe bedre trivsel for alle børn og unge? Det kræver en opmærksomhed på, at SFO’ens opbygning og organisering er med til at sætte en særlig ramme om forældresamarbejdet – en ramme, som for mange forældre er ny.