SFO pædagoger om fritidspædagogik

Dette er et kursus for dig, der arbejder i SFO og brænder for fritidspædagogik. Fritidspædagogikken og det arbejde, der foregår i SFO, har en afgørende betydning for børns trivsel, udvikling og dannelse som hele mennesker, med lyst til og mod på at indgå som værdifulde deltagere i forpligtende fællesskaber. 

Sted

Holstebro

Pris

6150 kr.

Dato

19.09.2024 - 04.02.2025

Ansøgningsfrist

22.08.2024

Ledighed

Ledige pladser

Fakta

  • Uddannelsestype
    Kursus
  • ECTS
    2

Om kurset

  • På dette kursus er formålet at sætte fokus på den til tider lidt glemte og klemte fritidspædagogik, samt den faglighed og det fagsprog der specifikt udfolder sig i SFO’en. Hvad kendetegner den fritidspædagogiske faglighed i SFO’en? Hvad er omdrejningspunkterne i fritidspædagogikken i SFO’ens dagligdag? Hvordan kan det fritidspædagogiske sprog styrkes og tydeliggøres, så fritidspædagogikken står så stærkt som muligt i den daglige praksis, i mødet med børnene, internt i personalegruppen, i forældresamarbejde og tværprofessionelt samarbejde og skolesamarbejdet? 

    Målet med kurset er at:

    • ​Indkredse og tydeliggøre SFO’ens fritidspædagogik og faglighed.
    • Gøre det fritidspædagogiske fagsprog endnu tydeligere og stærkere.
    • Skabe et rum, hvor vi i fællesskab deler viden og erfaringer, inspirerer, giver lyst til og mod på, at tydeliggøre og udvikle fagligheden i din jeres SFO.
  • ​​I løbet af i alt seks undervisningsgange arbejder vi med klassiske omdrejningspunkter og aktuelle tematikker i SFO’en i vores afsøgning af den fritidspædagogiske faglighed og det fritidspædagogiske fagsprog:  Fællesskaber, børneperspektiver, trivsel og mistrivsel, kreativitet og æstetik, leg og aktiviteter samt forældresamarbejde. Det er rigtig vigtigt for os som undervisere, at kursets indhold er brugbart i din daglige praksis. 

    For at de seks undervisningsgange ikke blot bliver hastige viden​input fra os til jer, men noget, der kan sættes i spil i den daglige praksis, har vi tilrettelagt kompetenceudviklingen så du: ​

    • Mellem hver kursusgang får en lille overkommelig opgave om at afprøve noget af det, du tager med dig fra den enkelte kursusgang. De små afprøvninger skal være realistiske i SFO’ens hverdag og dit arbejdsliv. Der vil på den enkelte kursusdag være tid til at udtænke en lille afprøvning i praksis, ligesom der den efterfølgende kursusdag er afsat tid til erfaringsudveksling omkring jeres afprøvninger. 
    • På undervisningsdagene får god tid til diskussion, dialog og erfaringsudveksling. Udgangspunktet er din og jeres dagligdag i SFO’en.

    19.09.2024: Trivsel og mistrivsel v. lektor Connie Søe Henriksen

    Trivsel og mistrivsel er væsentlige elementer i den fritidspædagogiske faglighed. I en tid med tendens til stigende mistrivsel og nye former for udsathed blandt børn og især unge er der behov for et stærkt fritidspædagogisk fagsprog, vidensdeling og italesættelse af arbejdet med trivsel og mistrivsel i SFO’en. Hvad er det egentlig, vi mener, når vi siger, vi arbejder med trivsel og mistrivsel? Mener vi det samme? Hvordan får vi øje på trivsel og mistrivsel i hverdagen? Hvordan vidensdeler vi og gør os til stærke medspillere, samarbejdspartnere og trivselsbrobyggere i børnenes hverdagsliv? Skaber de fritidspædagogiske rammer trivsel for nogle børn, mens de udfordrer andre børns trivsel på hverdagsplan på grund af den løsere struktur, den frie tid og medbestemmelse?

    07.10.2024: Kreative, æstetiske og skabende fællesskaber i SFO’en v. lektor Bo Persson

    Vi skal undersøge, hvordan arbejdet med kreative, æstetiske og skabende miljøer indenfor det fritidspædagogiske felt kan være uvurderlige redskaber til almen trivsel og psykisk udvikling for en bred målgruppe. Vi skal også aflive myten omkring, at man selv skal være dygtig til det kreative og æstetiske for at kunne igangsætte aktiviteter for målgruppen. 

    06.11.2024: Leg og aktiviteter i SFO’en v. lektor Birgitte Laursen

    I forlængelse af kursusdag nummer to arbejder vi videre med den mere aktivitetsprægede del af SFO-pædagogisk praksis. Vi ser nærmere på legen som børns naturlige samværsform og på legens centrale rolle i SFO’en. Vi undersøger pædagogens mulighed for at positionere sig og tage forskellige roller i legen, vi arbejder med forskellige typer af leg og lader os optage af det fysiske rums betydning for børns udfoldelse i leg.

    06.01.2025: SFO-pædagogens arbejde med fritidspædagogiske fællesskaber v. adjunkt Louise Krobak

    På denne kursusdag kommer vi til at belyse, hvad fællesskaber er i forhold til den fritidspædagogiske kontekst i SFO – og hvilke forskellige fællesskabsformer der findes. Hvilken betydning har fællesskaber og venskaber for børnene i deres daglige gang i den fritidspædagogiske arena. Herunder forskelle på frie og strukturerede fællesskaber, voksen- eller ikke-vokseninitierede fællesskaber og alders- eller ikke aldersopdelte fællesskaber. 

    14.01.2025: At arbejde med deltagelse i SFO’ens fællesskaber gennem børneperspektiver, og medbestemmelse v. lektor Eva Thestrup Overvad

    At arbejde med børneperspektiv og medbestemmelse i den daglige praksis er afgørende, når målet er, at alle børn skal opleve være aktive, værdifulde deltagere i SFO’ens fællesskaber. Denne kursusdag arbejder vi med grundlæggende viden om børneperspektiver og medbestemmelse og konkrete metoder til at dyrke det i praksis. Ved hjælp af konkrete eksempler arbejder vi med, hvad det kræver af den pædagogiske faglighed at arbejde med børneperspektiver,dyrke medbestemmelse i hverdagen og opbygge et tydeligt fagsprog om dette. Det handler om børnesensitivitet, aktiv lytning, pædagogisk nysgerrighed og aktiv inddragelse af børnenes perspektiver gennem deres forskellige sanser.

    04.02.2025: Forældresamarbejde i SFO’en v. lektor Trine Holck Crundahl

    Forskning peger på, at forældresamarbejdet i SFO’en har potentiale til at skabe bedre trivsel for børn og unge. Alligevel indgår forældresamarbejdet kun i lille grad i formålsbestemmelserne for det pædagogiske arbejde med børn og unge. Så hvordan kan vi arbejde med at udvikle en stærk forældrekontakt i SFO’en for at skabe bedre trivsel for alle børn og unge? Det kræver en opmærksomhed på, at SFO’ens opbygning og organisering er med til at sætte en særlig ramme om forældresamarbejdet – en ramme, som for mange forældre er ny. 

  • SFO-pædagoger og ledere i SFO​.​


    ​​

  • ​Vekselvirkning mellem oplæg, proces samt indlagt aktionslæring.

Kontakt

tibe480x4802019.jpg

Administrativ kontakt

anng480x480.jpg

Faglig kontakt