Hvordan igangsætter og styrer jeg et projekt? Hvordan kommunikerer jeg om mit projekt til ledelsen og kollegaer? Og hvordan samarbejder, forankrer og tager jeg lederskab på tværs af organisationen?
Projektledelse er en krævende disciplin. Særligt på gymnasier og erhvervsskoler, hvor den daglige drift i forvejen stiller store krav til ledere såvel som undervisere. Samtidig skal der igangsættes nye tiltag som brobygning, introforløb og tværfagligt samarbejde ligesom tiltrækning af eksternt finansierede midler fylder mere. Det kræver stærke projektlederkompetencer og en agil forståelse i forhold til opgaver og ansvar i organisationen.
Et praktisk orienteret forløb på tværs af organisationen
Et forløb i projektledelse henvender sig til gymnasier og erhvervsskoler, hvor projektarbejde fylder arbejdsopgaverne helt eller delvist. Hele organisationen inddrages for at få en fælles forståelse af og et fælles sprog for, hvad et projekt består af, hvilke udfordringer der er i projekter, og hvilke værktøjer man anvender i projekter i praksis.
Derudover sikrer en løbende dialog med de forskellige niveauer i organisationen, at de nye kompetencer fastholdes og anvendes.
Det siger tidligere deltagere på uddannelsesforløbet
”Udover at have fået en grundig teoretisk forståelse for projektledelse, er jeg også blevet udfordret på, hvordan jeg kan gribe projektledelsesopgaver an fremadrettet. Jeg har særligt været glad for den professionelle og personlige sparring med underviserne. Forløbet har givet et løft i forhold til, hvordan vi taler om projekter på skolen og givet et fælles sprog, der kan forstås og bruges af både projektledere og deltagere”.
Peter Arnborg Videsen, lektor i matematik og fysik og naturvidenskabelig koordinator
”Jeg synes, det har været et utrolig godt forløb! Vi har fået fyldt rygsækken med konkrete værktøjer, og vi er kommet hele vejen rundt om projektledelsesopgaven – fra planlægning til styring og evaluering. Kompetencer jeg både bruger i min daglige undervisning, og når jeg arbejder med større projekter. Derudover har forløbet gjort det nemmere at kommunikere om vores projekter til både elever og kollegaer og ikke mindst lært os, hvordan vi kan forankre dem på skolen.”
Anne Marie Rasmussen, lektor i biologi, kemi og bioteknologi og talentkoordinator