Maker- og teknologiforståelse

En større indsigt i teknologiforståelse giver eleverne kompetencer inden for digitalisering, teknologi og it. Det er afgørende i den digitale tidsalder, vi lever vi. Hvis du gerne vil være med til at støtte dine elever i at arbejde kreativt og udforskende med konkrete teknologier, skal du deltage i kurset her.

Sted

Herning

Pris

8000 kr.

Dato

08.05.2025 - 26.06.2025

Ansøgningsfrist

10.04.2025

Ledighed

Ledige pladser

Sted

Herning

Pris

8000 kr.

Dato

26.02.2026 - 30.04.2026

Ansøgningsfrist

01.01.2026

Ledighed

Ledige pladser

Fakta

  • Uddannelsestype
    Kursus

Om kurset

  • Som lærer ønsker du ofte at inspirere eleverne til at tænke kreativt og skabe deres egne løsninger. Kreativitet og innovation går ofte hånd i hånd, og når man kombinerer det med teknologiens potentiale, åbner der sig en verden fuld af muligheder. Ved at investere i teknologiforståelse og makerdidaktik i folkeskolen, skaber du som lærer et solidt fundament til at løse nutidens udfordringer, og samtidig forbereder du eleverne på fremtiden.​

    På kurset her får du:

    • Indsigt i forskellige aspekter af teknologiforståelse og makerdidaktik. 
    • Viden til at implementere makerdidaktik og udvikle undervisning i teknologiforståelse i egen undervisning og på skolen. 
    • Udviklet dine egne personlige teknologiske kompetencer i digitale fabrikationsteknologier som 3D print, laser cut, vinyl cut mm.
    • Styrket din kodeevner
    • Opdateret din viden om AI og andre teknologier – og hvordan teknologierne bidrager til kapacitetsopbygningen på skolen.
  • De enkelte kursusgange er bygget op efter en struktur, som samlet set vil give dig et fundament og bredt perspektiv på arbejdet med teknologiforståelse og makerdidaktik i skolen. 

    Kurset, der strækker sig over seks dage, er bygget op om følgende indhold: 

    • Didaktik i makerspace
    • Teknologiforståelse og de 4 kompetenceområder:
      - Digitalt design og designprocesser
      - Digital myndiggørelse
      - Teknologisk handleevne
      - Computationel tænkning
    • Fagspecifikke arbejdsformer
    • Minimaking for de 6-9 årige samt 
    • Teknologiforståelse som valgfag
  • ​Målgruppen er alle lærere i grundskolen, der vil i gang med at undervise i teknologiforståelse og makerspace. Enten som et valgfag eller i de eksisterende fag i skolen.​

  • ​Undervisningen veksler mellem teoretiske oplæg, holddiskussion, refleksion og gruppearbejde. Undervejs skal du reflektere over din egen opgaveløsning. ​

Kontakt

tibe480x4802019.jpg

Administrativ kontakt

Jesper Homann.jpeg

Faglig kontakt