Undervisningens mål er at inspirere og bidrage med ny viden, som du kan anvende i din daglige matematikundervisning. De generelle tendenser i FP-prøverne vil blive inddraget løbende i undervisningen.
Med afsæt i konkrete undervisningseksempler og ideer inddrages den didaktiske forskning inden for matematik. Med andre ord vil der være et samspil mellem konkrete undervisningsideer, og hvordan disse kan begrundes didaktisk.
Forløbet, der strækker sig over fem dage, har hver gang sit eget tema:
- Hvordan støtter vi, at elever i udskolingen fortsætter med at udvikle deres regnestrategier? Fokus er på regnestrategier på tværs at matematiske emner.
- Hvordan kan vi arbejde med at udvikle elevers talforståelse? Fokus er på decimaltal, procent og brøk.
- Hvordan kan vi arbejde med sammenhængene mellem statistik og sandsynlighed? Fokus på det statistiske sandsynlighedsbegreb og konkrete ideer i undervisningen.
- Hvordan kan vi arbejde med geometri og måling på de ældste klassetrin? Fokus er på elektroniske hjælpemidler i matematikfaget – særligt GeoGebra.
- Hvordan kan vi arbejde undersøgende med matematisk modellering? Fokus er på at give ideer til matematisk modellering og ligningsløsning i udskolingen.