Fagligt løft i Matematik - indskoling/mellemtrinnet

Underviser du i matematik i indskolingen og på mellemtrinnet? Og vil du gerne fremme de mindste elevers kompetencer til at kunne argumentere og formulere spørgsmål i matematik? Så er dette kursus for dig. Du får ny viden og inspiration til din matematikundervisning gennem samspil med andre lærere på kurset og bliver introduceret i den nyeste forskning på feltet. 

Sted

Aarhus

Pris

8000 kr.

Dato

03.09.2025 - 03.12.2025

Ansøgningsfrist

05.08.2025

Ledighed

Ledige pladser

Sted

Aarhus

Pris

8000 kr.

Dato

21.01.2026 - 06.05.2026

Ansøgningsfrist

01.01.2026

Ledighed

Ledige pladser

Fakta

  • Uddannelsestype
    Kursus

Om kurset

  • Matematik bliver ofte omtalt som skolens svære fag, men sådan behøver det ikke at være. Matematik kan nemlig være både sjovt, eksperimenterende samt være med til at fremme og åbne øjnene for naturvidenskabelige erkendelser, der både er anvendelige i skoledagen og ”ude i det virkelige liv”.

    På kurset her får du gennem fem dage mulighed for at fordybe dig, diskutere og lade dig inspirere af forskningsbaserede perspektiver og tanker om god matematikundervisning. 

    Du lærer konkret at: 

    • Inddrage ny viden til brug i din daglig matematikundervisning.
    • Bruge din nye viden til at undervise problem- og undersøgelsesorienteret i matematik 
    • Målrette indholdet til elever i indskolingen og på mellemtrinnet.
    • Præsentere konkrete undervisningseksempler og ideer.
    • Inddrage den didaktiske forskning inden for matematik.
    • Skabe et samspil mellem konkrete undervisningsideer og deres didaktiske begrundelse.
  • Undervisningens mål er at inspirere og bidrage med ny viden, som du kan anvende i din daglige matematikundervisning. Vi skal have fokus på problembaseret læring, så du kan støtte dine elever i at løse autentiske, udfordrende og reelle problemstillinger ved at anvende matematisk viden og færdigheder. ​

    Forløbet, der strækker sig over fem dage, har hver gang sit tema. Temaerne er:

    • Hvordan støtter vi, at elever udvikler deres talforståelse og regnestrategier? 
    • Hvordan kan vi arbejde tidligt med matematiske undersøgelser og argumentation? (Herunder brugen af dynamiske geometriprogrammer.)
    • Hvordan opdager vi elever i matematikvanskeligheder, og hvilke indsatser kan vi lave for at hjælpe eleverne? 
    • Hvordan kan vi støtte elevernes læse- og skrivekompetence, når det gælder matematikholdige tekster? Her med et særligt fokus på matematikholdige tekster i matematikbøger og andre relevante fagtekster.
    • Hvordan støtter vi elevernes arbejde med tidlig algebra og matematisk modellering? 
  • Forløbet henvender sig til dig, der underviser – eller skal til at undervise – i matematik i indskolingen eller på mellemtrinnet. 

  • Undervisningen veksler mellem teoretiske oplæg, holddiskussion, refleksion og gruppearbejde. Undervejs skal du reflektere over din egen opgaveløsning. ​

Kontakt

tibe480x4802019.jpg

Administrativ kontakt

Avatar-profilbillede-Q480x480.jpg

Faglig kontakt