Forløbet er over en uge og bygger på kundskabs- og færdighedsområder, hentet fra fælles mål for håndværk og design samt fagdidaktik som er tilknyttet faget. Der arbejdes med håndværksmæssige færdigheder, som primært er inden for træ, metal og tekstiler.
Det kan fx være i form af:
- Træsamlinger som fingersamling, singsamlinger, bladsamlinger og dyvelsamlinger
- Overfladebehandling med olie, lak, sæbe, bejdse og voks
- Billedskæring
- Tinstøbning
- Kobber/aluminium uddrivning
- Stoftryk
- Broderi i hånden og på maskine
- Patchwork
- Quilt
I forløbet arbejder vi konkret med teorier om design, som kan være i form af dvs. designmodeller såsom FIRE-Designmodellen, fablab designcirkel osv. Disse designmodeller, vil yderligere danne rammen for teoretiske begreber som æstetik, kreativitet, innovation og entreprenørskab.
Både emner inden for håndværket og designprocessen bliver tilknyttet fagdidaktikken, som gør sig gældende inden for faget. Det kan fx være:
- Æstetiske læreprocesser
- Mesterlære
- Situeret læring
- Eksperimenterende arbejde