Fagligt løft i Håndværk og design

Underviser du i håndværk og design? Og vil du gerne være med til at forme fremtidens kreative talenter gennem dit fag? Så er kurset her for dig. Du styrker dine egne håndværksmæssige færdigheder inden for træ, metal og tekstiler – og du lærer, hvordan du via din undervisning kan fremme elevernes kreative, innovative og entreprenante kompetencer.

Sted

Aarhus

Pris

8000 kr.

Dato

03.11.2025 - 07.11.2025

Ansøgningsfrist

03.09.2025

Ledighed

Ledige pladser

Sted

Aarhus

Pris

8000 kr.

Dato

02.03.2026 - 06.03.2026

Ansøgningsfrist

02.02.2026

Ledighed

Ledige pladser

OBS

Du har mulighed for at søge tilskud til kurset gennem Novo Nordisk Fonden – og på den måde komme afsted gratis. Tilskuddet dækker både kursusgebyr og vikarudgifter. Fristen for at søge tilskud er den 9. oktober. 

Søg tilskud til kurset i efteråret 2025 eller søg tilskud til kurset i foråret 2026

Fakta

  • Uddannelsestype
    Kursus

Om kurset

  • I det moderne samfund har vi både brug for kreative hoveder, der kan udtænke nye løsninger og kreative hænder, der kan omsætte idéerne til konkrete modeller og prototyper. Som håndværk og design-lærer har du derfor en afgørende rolle, når det handler om at forme næste generations lyst og evne til at tænke og arbejde kreativt. 

    På kurset her får du det fundament, du har brug for, hvis du gerne vil styrke dine egne håndværksmæssige færdigheder, genopfriske din viden om designprocesser og løfte dine undervisningskompetencer i faget. 

    Du lærer konkret at: 

    • ​Begå dig sikkert omkring værktøjer, redskaber og maskiner, så du kan forarbejde materialer på en forsvarlig måde.
    • Forstå de primære materialers egenskaber og anvendelsesmuligheder med fokus på fx genanvendelighed, miljø og bæredygtighed.
    • Forfine dine egne håndværksmæssige færdigheder inden for materialer som træ, metal og tekstiler.
    • Arbejde og eksperimentere med forskellige designprocesser og -modeller.
    • Koble håndværk og design til fagdidaktikken, så du kan planlægge og gennemføre undervisningsforløb, der matcher elevernes niveau. ​
  • Forløbet er over en uge og bygger på kundskabs- og færdighedsområder, hentet fra fælles mål for håndværk og design samt fagdidaktik som er tilknyttet faget. Der arbejdes med håndværksmæssige færdigheder, som primært er inden for træ, metal og tekstiler. 

    Det kan fx være i form af: 

    • ​Træsamlinger som fingersamling, singsamlinger, bladsamlinger og dyvelsamlinger
    • Overfladebehandling med olie, lak, sæbe, bejdse og voks
    • Billedskæring 
    • Tinstøbning 
    • Kobber/aluminium uddrivning 
    • Stoftryk 
    • Broderi i hånden og på maskine 
    • Patchwork 
    • Quilt 

    I forløbet arbejder vi konkret med teorier om design, som kan være i form af dvs. designmodeller såsom FIRE-Designmodellen, fablab designcirkel osv. Disse designmodeller, vil yderligere danne rammen for teoretiske begreber som æstetik, kreativitet, innovation og entreprenørskab.  

    Både emner inden for håndværket og designprocessen bliver tilknyttet fagdidaktikken, som gør sig gældende inden for faget. Det kan fx være:  

    • ​Æstetiske læreprocesser  
    • Mesterlære  
    • Situeret læring  
    • Eksperimenterende arbejde  ​
  • ​Forløbet henvender sig til dig, der underviser - eller skal til at undervise - i håndværk og design i grundskolen. ​

  • ​Undervisningen veksler mellem teoretiske oplæg og praktiske opgaver, som både er individuelle og i grupper. Undervejs skal du reflektere over din egen opgaveløsning. ​

Kontakt

siss480x480.jpg

Administrativ kontakt

avatar-profilbillede-M.jpg

Faglig kontakt