Fysisk aktivitet og praktisk indhold kan kvalificere undervisningen i naturfagene og fremme elevernes trivsel. På kurset præsenteres du for en faglig nuanceret forståelse af bevægelse i skolen. Vi vil arbejde med tre tilgange til at anvende bevægelse som didaktisk værktøj i naturfagsundervisningen.
Faglig dybde
Hvordan kan naturfagene i højere grad dyrke og danne elevernes fysiske og praktiske – og ikke kun tankemæssige – forhold til undervisningsindholdet og verden? Og hvordan kan bevægelse herigennem fremme elevernes mulighed for at skabe en levende og meningsfuld relation til undervisningsindholdet?
Drivkraftsaktiviteter
Hvordan kan du ved at koble fagligt indhold med en bevægelsesaktivitet skabe variation i din naturfagsundervisning og herigennem bane vej for at eleverne oplever undervisningen som motiverende, sjov, og udfordrende? Hvilke drivkræfter indeholder forskellige typer af bevægelsesaktiviteter og hvordan kan disse drivkræfter bidrage til at overvinde eventuelle læringsbarriere og drage eleverne ind i det fælles arbejde med det faglige indhold?
Læringsparathed og -konsolidering
Hvordan kan bevægelse i naturfagsundervisningen bidrage til at styrke elevernes koncentration og arbejdshukommelse? Hvilke særlige didaktiske overvejelser kræver denne tilgang i forhold til intensitet, varighed og timing?