Arbejdet med legepraksis 0-6 år

​Leg er ikke bare sjov – det er en central drivkraft for børns dannelse, udvikling og deltagelse. Men hvordan bringer du denne forståelse ind i din pædagogiske praksis? På dette kursus får du indsigt i, hvordan du kan skabe læringsmiljøer, hvor leg, fællesskab og børns perspektiver går hånd i hånd. 

Sted

Aarhus

Pris

8500 kr.

Dato

04.03.2025 - 10.06.2025

Ansøgningsfrist

04.02.2025

Ledighed

Ledige pladser

Fakta

  • Uddannelsestype
    Kursus

Om kurset

  • ​Ved at deltage i kurset får du en dybdegående forståelse af, hvordan leg kan være en central del af pædagogisk praksis. Deltagelse på kurset giver dig:

    • ​evnen til at skabe og understøtte en legende kultur, hvor legen fungerer som en grundlæggende byggesten for børns udvikling og læring.
    • indsigt i forskellige legetyper og i, hvordan den fysiske indretning kan fremme børns legemuligheder.
    • praksisnære redskaber til at forstå og inddrage børns perspektiver i legefællesskaber
    • forståelse for hvordan du som pædagogisk personale kan deltage i og støtte børns leg.

    ​Kreative processer i leg vil også blive udforsket, og du får værktøjer til at omsætte teori til praksis, så leg bliver en naturlig og integreret del af institutionens hverdag​​

  • K​urset tager afsæt i tre centrale didaktiske principper: at vove det uforudsigelige, at insistere på det meningsfulde, og at skabe fælles forestillinger, når vi beskæftiger os med børns leg. 

    Vi dykker ned i legeteorier, der omfatter børns selvorganiserede leg, undersøgende leg, samskabende leg og legende læring. Derudover udforsker vi risikofyldt leg, samt hvordan leg fungerer som et særligt kommunikationsrum mellem børn og voksne samt børnene imellem.

    Kurset integrerer legende tilgange i pædagogikken og tilbyder konkrete, praksisnære modeller.

    Metodisk arbejdes der med prøvehandlinger og legeeksperimenter mellem undervisningsgangene, så du kan afprøve og integrere nye metoder i din daglige pædagogiske praksis.

  • ​Kurset er målrettet pædagoger, pædagogiske assistenter og ledere i dagtilbud, der ønsker at styrke deres forståelse af legens betydning i børns udvikling og læring. Uanset din rolle i det pædagogiske arbejde, vil kurset give dig redskaber og indsigter til at skabe en legende og meningsfuld praksis, hvor leg fungerer som en central del af børnenes hverdag. 

    Det er ideelt for dig/jer, der ønsker at integrere leg som et redskab til at fremme trivsel, kreativitet og læring i dagtilbuddet.

  • ​Dag 1: Vi går på opdagelse i, hvad der kan kendetegne leg og hvorfor vi skal beskæftige os med leg. Vi skal have fokus på, hvordan vi understøtter en legende kultur i vores pædagogiske praksis, når legen skal være grundlæggende. 

    Dag 2: Vi undersøger forskellige former for og typer af leg samt forholder os til, hvordan den fysiske indretning kan understøtte og berige børns leg. 

    Dag 3: Fokuserer på børns perspektiver i leg og deres deltagelse i legefællesskaber. Du får mulighed for at udforske og eksperimentere med metoder til at inddrage børns egne synspunkter i deres legepraksisser.  

    Dag 4: Vi har fokus på voksnes roller i leg og på jeres involvering i børns forskellige lege. 

    Dag 5: Vi dykker ned i tre centrale temaer inden for børns leg og udvikling. Vi starter med at udforske kreative processer i børns leg.  

    Dag 6: ​Vi inviterer​ ledere med. Vi vil undersøge, hvordan vi kan sikre, at teori omsættes til praksis, med særligt fokus på forankring i institutionen.  

Kontakt

tibe480x4802019.jpg

Administrativ kontakt