23. januar 2025
09.15-09.45
Indskrivning samt kaffe, the og rundstykker
09.45-10.00
Velkomst og præsentation af programmet
10.00-10.45
Børn lærer børn sprog – eller gør de? v. Torkil Østerbye og Anne Nguyen-Quy
Børn i dagtilbud lærer sprog gennem leg og interaktion med deres jævnaldrende. De efterligner hinandens ord og sætninger, hvilket styrker deres ordforråd og grammatik.
Sådan lyder det nogen steder fra…andre påpeger, at børn i alderen 0-6 år ikke nødvendigvis lærer sprog gennem interaktion med andre børn, og at der i stedet er behov for struktureret sprogstimulering fra voksne for at udvikle deres sproglige færdigheder.
Hvem har ret? Vi er dykket ned i emnet og vil i vores oplæg føre jer ind i nogle af de studier, som kan gøre os klogere på, om børn lærer sprog af hinanden.
10.50-11.45
Jævnalder-orienterede børnefællesskaber v. Simone Weng Facondini
Stærke børnefællesskaber og fællesskabende pædagogik er barndoms- og institutionslogikker, der i øjeblikket har stor medvind. ”Børn skal være sammen med andre børn – det er vigtigt for deres udvikling”, har de fleste af os også hørt. ”Lad nu lige børnene selv”, fortæller voksne hinanden. Hvad sker der med barnets udvikling, når voksne træder (for meget) i baggrunden? Og hvad sker der, når fællesskaber bliver børnefællesskaber?
11.45-12.30
Frokost
12.30-13.30
Normer på spil i dagtilbud v. Pia Rauff Krøyer
Oplægget fokuserer på, hvordan en normkritisk tilgang kan styrke dagtilbudspædagogers arbejde med at fremme børns trivsel, udvikling og deltagelsesmuligheder. Med udgangspunkt i de børn, der falder udenfor eller kæmper for at passe ind, når de støder sig på dagtilbuddets normer om køn og mangfoldighed, præsenteres normkritik som et perspektiv til at skabe mere inkluderende praksis og mere lige deltagelsesmuligheder blandt børnene. Oplægget kombinerer forskningsbaseret viden med praksiseksempler og opfordrer deltagerne til at dele deres egne erfaringer.
13.30-14.00
Pause med kaffe, the og kage
14.00-15.00
Leg v. Marc Malmdorf Andersen
Legens betydning for børns udvikling er ubestridelig. Men hvorfor leger vi egentlig? Og hvad har leg med nysgerrighed og indlæring at gøre? Hvorfor er det egentlig, at børn tilbringer så meget tid på at lege? I dette oplæg rettes fokus på, hvad der driver børns legetrang, og hvordan legen bidrager til deres kognitive udvikling og trivsel.
15.00-15.15
Strække-ben-pause
15.15-16.15
Fælles faglig drøftelse med udgangspunkt i dagens oplæg
16.15-18.00
Tjekke ind på værelser og egen tid
18.00-21.00
Middag (2-retters menu med 3 glas vin pr. kuvert inkluderet)
24. januar 2025
07.00-08.30
Morgenmad og tjekke ud fra værelser
08.30-09.30
En lille krop i bevægelse – en lille krop i stor trivsel v. Bodil Borg Høj
Hvordan giver vi børnene mulighed for at sætte kroppen i bevægelse? Vi ved, at den fagprofessionelles kropslige tilstedeværelse og kropslige erfaring er afgørende for børns kropslige aktivitet, udvikling og trivsel. Vi ved også, at rum/legesteder og legeremedier har betydning for børnenes mulighed for kropslig udvikling. Så hvordan planlægger vi gode kropslige legemiljøer, hvor den fagprofessionelle viser legemod med kroppen forrest?
09.30-09.45
Strække-ben-pause
09.45-10.45
Et professionelt perspektiv på udvikling af børns trivsel set gennem en salutogen og neuropædagogisk prisme. Del 1. v. Peter Thybo
Med afsæt i den nyeste sundheds- og trivselsforskning stiller Peter Thybo skarpt på, hvad der opbygger den psykiske modstandskraft i hverdagslivet. Der er især fokus på de beskyttende faktorer i os selv og i vores omgivelser: Dét der virker, og dét vi gerne vil have mere af. I oplægget udfolder Peter sin nye model for ’det hele menneske’ samt sundheds- og trivselsmodellen Det Dobbelte KRAM. Det Dobbelte KRAM supplerer de traditionelle KRAM-faktorer (Kost, Rygning, Alkohol og Motion) med et mentalt sundheds-KRAM, Kompetencer, Relationer, Accept og Mestring, der har afgørende betydning for opbygningen af vores psykiske immunsystem og mestringsstrategier i hverdagslivet. Oplægget giver vigtige pejlemærker og værktøjer til professionelle, der arbejder med at udvikle børns trivsel.
10.45-11.15
Formiddagsbrød
11.15-12.00
Oplæg del 2 v. Peter Thybo
12.00-12.15
Strække-ben-pause
12.15-12.45
Listening to Kids: What We Can Learn by Solving Problems Collaboratively v. Ross Greene
In this 30-minute keynote, Dr. Greene will provide an overview of the things that change (for the better) when adults are solving problems collaboratively and proactively with kids.
OBS! Oplægget vil være på engelsk.
12.45-13.00
Farvel og på gensyn næste år.
13.00-
Sandwich grab’n’go – kom godt hjem.