Småbørnskonferencen 2025

​23-24. januar 2025: Børns sprog og trivsel er i fokus, når vi igen i år byder velkommen til Småbørnskonferencen. Glæd dig til to dage spækket med ny viden og nye perspektiver til dit arbejde med de 0-6-årige børn. Ud over forskere fra VIA møder du også Marc Malmdorf Andersen, Peter Thybo og Ross Greene. Se det fulde program og tilmeld dig her på siden.

Sted

Odense

Pris

4650 kr. + moms

Dato

23.01.2025 - 24.01.2025

Tilmeldingsfrist

15.12.2024

Ledighed

Ledige pladser

Fakta

  • Uddannelsestype
    Konferencer og arrangementer

Kom og bliv inspireret

  • ​Formålet med Småbørnskonferencen 2025 er at give dig, der arbejder med dagtilbudsområdet, en faglig vitaminindsprøjtning. I år er selvfølgelig ingen undtagelse. 

    Vi har sammensat et stærkt program under overskriften ”Professionelle perspektiver på børns sprog og trivsel”. 

    I løbet af konferencens to dage vil du møde forskere, eksperter og praktikere, som alle giver dig nyeste viden om emnet. 

    Du vil møde: 

    Ross Greene, amerikansk børnepsykolog og ophavsmand til udtrykket ”børn gør det godt, hvis de kan”. Ross Greene vil dele sine pointer om, hvordan børn med forskellige typer af udfordringer mødes og støttes bedst muligt.

    Peter Thybo, ekspert i neuro- og sundhedspædagogik, som deler sin viden om udvikling af børns trivsel bl.a. gennem opbygning af psykisk modstandskraft og ”Det Dobbelte KRAM”.

    Marc Malmdorf Andersen, som giver dig vigtige viden om legens betydning for børns udvikling og trivsel. 

    Torkil Østerbye og Anne Nguyen-Quy, som gør dig klogere på, om børn faktisk lærer sprog af hinanden?

    Simone Weng Facondini, som deler sine perspektiver på jævnalderregulering og tilknytning.

    Pia Rauff Krøyer, som sætter fokus på de normer, der er på spil i dagtilbud – både gennem forskningsbaseret viden, praksiseksempler og dine egne erfaringer, som du er velkommen til at dele.

    Bodil Borg Høj, som retter din opmærksomhed på, hvordan du kan være med til at understøtte gode kropslige legemiljøer.

    Konferencen afholdes på Odeon i Odense – og vi glæder os til at se dig. 

    Du kan læse meget mere om de enkelte oplæg og se det fulde konferenceprogram her på siden.

  • ​23. januar 2025
    09.15-09.45
    Indskrivning samt kaffe, the og rundstykker

    09.45-10.00
    Velkomst og præsentation af programmet

    10.00-10.45
    Børn lærer børn sprog – eller gør de? v. Torkil Østerbye og Anne Nguyen-Quy

    Børn i dagtilbud lærer sprog gennem leg og interaktion med deres jævnaldrende. De efterligner hinandens ord og sætninger, hvilket styrker deres ordforråd og grammatik. 

    Sådan lyder det nogen steder fra…andre påpeger, at børn i alderen 0-6 år ikke nødvendigvis lærer sprog gennem interaktion med andre børn, og at der i stedet er behov for struktureret sprogstimulering fra voksne for at udvikle deres sproglige færdigheder. 

    Hvem har ret? Vi er dykket ned i emnet og vil i vores oplæg føre jer ind i nogle af de studier, som kan gøre os klogere på, om børn lærer sprog af hinanden.

    10.50-11.45
    Jævnalder-orienterede børnefællesskaber v. Simone Weng Facondini

    Stærke børnefællesskaber og fællesskabende pædagogik er barndoms- og institutionslogikker, der i øjeblikket har stor medvind. ”Børn skal være sammen med andre børn – det er vigtigt for deres udvikling”, har de fleste af os også hørt. ”Lad nu lige børnene selv”, fortæller voksne hinanden. Hvad sker der med barnets udvikling, når voksne træder (for meget) i baggrunden? Og hvad sker der, når fællesskaber bliver børnefællesskaber?

    11.45-12.30
    Frokost

    12.30-13.30
    Normer på spil i dagtilbud v. Pia Rauff Krøyer 

    Oplægget fokuserer på, hvordan en normkritisk tilgang kan styrke dagtilbudspædagogers arbejde med at fremme børns trivsel, udvikling og deltagelsesmuligheder. Med udgangspunkt i de børn, der falder udenfor eller kæmper for at passe ind, når de støder sig på dagtilbuddets normer om køn og mangfoldighed, præsenteres normkritik som et perspektiv til at skabe mere inkluderende praksis og mere lige deltagelsesmuligheder blandt børnene. Oplægget kombinerer forskningsbaseret viden med praksiseksempler og opfordrer deltagerne til at dele deres egne erfaringer.

    13.30-14.00
    Pause med kaffe, the og kage

    14.00-15.00
    Leg v. Marc Malmdorf Andersen

    Legens betydning for børns udvikling er ubestridelig. Men hvorfor leger vi egentlig? Og hvad har leg med nysgerrighed og indlæring at gøre? Hvorfor er det egentlig, at børn tilbringer så meget tid på at lege? I dette oplæg rettes fokus på, hvad der driver børns legetrang, og hvordan legen bidrager til deres kognitive udvikling og trivsel.

    ​​​15.00-15.15
    Strække-ben-pause

    15.15-16.15
    Fælles faglig drøftelse med udgangspunkt i dagens oplæg

    16.15-18.00
    Tjekke ind på værelser og egen tid

    18.00-21.00
    Middag (2-retters menu med 3 glas vin pr. kuvert inkluderet)

    24. januar 2025
    07.00-08.30
    Morgenmad og tjekke ud fra værelser

    08.30-09.30
    En lille krop i bevægelse – en lille krop i stor trivsel v. Bodil Borg Høj

    Hvordan giver vi børnene mulighed for at sætte kroppen i bevægelse? Vi ved, at den fagprofessionelles kropslige tilstedeværelse og kropslige erfaring er afgørende for børns kropslige aktivitet, udvikling og trivsel. Vi ved også, at rum/legesteder og legeremedier har betydning for børnenes mulighed for kropslig udvikling. Så hvordan planlægger vi gode kropslige legemiljøer, hvor den fagprofessionelle viser legemod med kroppen forrest?

    09.30-09.45
    Strække-ben-pause

    09.45-10.45
    Et professionelt perspektiv på udvikling af børns trivsel set gennem en salutogen og neuropædagogisk prisme. Del 1. v. Peter Thybo

    Med afsæt i den nyeste sundheds- og trivselsforskning stiller Peter Thybo skarpt på, hvad der opbygger den psykiske modstandskraft i hverdagslivet. Der er især fokus på de beskyttende faktorer i os selv og i vores omgivelser: Dét der virker, og dét vi gerne vil have mere af. I oplægget udfolder Peter sin nye model for ’det hele menneske’ samt sundheds- og trivselsmodellen Det Dobbelte KRAM. Det Dobbelte KRAM supplerer de traditionelle KRAM-faktorer (Kost, Rygning, Alkohol og Motion) med et mentalt sundheds-KRAM, Kompetencer, Relationer, Accept og Mestring, der har afgørende betydning for opbygningen af vores psykiske immunsystem og mestringsstrategier i hverdagslivet. Oplægget giver vigtige pejlemærker og værktøjer til professionelle, der arbejder med at udvikle børns trivsel.

    10.45-11.15
    Formiddagsbrød

    11.15-12.00
    Oplæg del 2 v. Peter Thybo

    12.00-12.15
    Strække-ben-pause

    12.15-12.45
    Listening to Kids: What We Can Learn by Solving Problems Collaboratively v. Ross Greene  

    In this 30-minute keynote, Dr. Greene will provide an overview of the things that change (for the better) when adults are solving problems collaboratively and proactively with kids. 

    OBS! Oplægget vil være på engelsk.

    12.45-13.00
    Farvel og på gensyn næste år. 

    13.00-
    Sandwich grab’n’go – kom godt hjem.

  • ​Konferencen er for dig, der arbejder på og med dagtilbudsområdet. Det kan være som pædagog, fagligt fyrtårn, pædagogisk leder, dagtilbudsleder, sprogvejleder, dagplejer eller pædagogisk konsulent. 

Mød oplægsholderne

Ross Greene

Ross Greene

Klinisk børnepsykolog -  og ophavsmand til udtrykket ”børn gør det godt, hvis de kan”
Mød Ross
Peter Thybo

Peter Thybo

Ekspert inden for mental sundhed, sundhedspædagogik, neuropædagogik og mestring.
Mød Peter
Marc Malmdorf Andersen

Marc Malmdorf Andersen

Lektor ved Institut for kultur og samfund - Interacting Minds, Aarhus Universitet
Mød Marc
Torkild Østerbye

Torkil Østerbye

Lektor i VIA Efter- og videreuddannelse

Mød Torkil
Anne Nguyen Quy

Anne Nguyen Quy

Lektor i VIA Efter- og videreuddannelse
Mød Anne
Simone Facondini

Simone Weng Facondini

Lektor i VIA Efter- og videreuddannelse
Mød Simone
Pia Rauf Krøyer

Pia Rauff Krøyer

Lektor i VIA Pædagoguddannelsen, Aarhus
Mød Pia
Bodil Borg Høj

Bodil Borg Høj

Lektor i VIA Efter- og videreuddannelse
Mød Bodil

Kontakt

ska2018480x480.jpg

Faglig kontakt