09.00-09.30
Indskrivning, kaffe/te og brød
09.30-10.00
Velkomst – og nyt på området v. Line Thingholm, lektor, VIA Efter- og videreuddannelse
10.00-11.00
Grammatik, der kan bruges v. Bodil Nielsen, konsulent, ph.d.
Undervisning i grammatik kan bruges som en vej til forståelse af de tekster, eleverne læser, og til udvikling af de tekster, de skriver. Undervisning i grammatik kan også bruges til at gå på opdagelse i sproget og samle sprogligt forråd. Hvad bruger vi ordklasserne til, hvordan sammensætter vi ord, og hvordan bruger vi ordene billedligt? Vi skal se på eksempler på det hele - på sprogets logik og finurligheder.
11.00-11.30
Pause med forlagsudstilling
11.30-12.30
Temaoplæg – 1. runde
12.30-13.30
Frokost
13.30-14.30
Temaoplæg – 2. runde
14.30-14.50
Pause
14.50-15.25
Fra bekymring til potentiale - om kunstig intelligens i undervisningen v. Mikkel Aslak, lærer ved Marienhoffskolen, pædagogisk konsulent ved VIA CFU.
Det er efterhånden svært at tale om didaktik uden også at tale om kunstig intelligens. De nye teknologier har åbnet for uanede muligheder i undervisningen, men udfordrer også tilgangen til den: Hvad er snyd, og hvad er konstruktivt medspil? Hvad gør mulighederne ved vores syn på proces og produkt? Og hvad kan vi med fordel inddrage sammen med eleverne - og i egen forberedelse?
Oplægget tager en overflyvning over det aktuelle AI-skolelandskab med blik for, hvordan kunstig intelligens kan støtte og berige (sprog-)undervisningen meningsfuldt.
15.25-16.00
Tag sproget med – hjem! v. Maria Neumann, selvstændig konsulent
Sprog læres sammen med andre, og sprog læres, når det bruges. Efter en intens dag skal vi sammen ta’ sproget med os hjem.
16.00
Farvel og tak for i dag
Du sammensætter selv dit program ved at vælge blandt følgende temaoplæg:
A: UD med DSA v. Anja Bols Slåttvik, lektor, ph.d.-studerende, VIA Læreruddannelsen og HF.
Dette temaoplæg kombinerer sprogtilegnelse i praksis med læring i uderummet og viden om udeskole. Du får en kort introduktion til udeskoles facetter og fordele, koblet til viden om sprogtilegnelse og sprogarbejde. Og så skal vi selvfølgelig ud! :-) Vi skal afprøve forskelligt sprogarbejde i uderummet, fra begynder- til avanceret niveau - så tag tøj og sko på efter vejret!
Særligt relevant for alle lærere og dsa-vejledere.
B: LEG med DSA v. Fatima Zahra Belouahi, folkeskolelærer og IT-vejleder, Lundehusskolen i København.
At leg er både godt og sjovt, også i sprogundervisningen, er ikke nyt. Men hvordan implementerer man i praksis legende læring i sin undervisning? I temagruppen får du en introduktion til Playful Learning som en kommunikativ styrkende tilgang til sprogtilegnelse, og vi undersøger og afprøver greb og aktiviteter, der fremmer elevernes sprogfærdigheder på en sjov og engagerende måde.
Særligt relevant for alle lærere i grundskolen.
C: CHAT med DSA v. Mette Lynnerup og Stefan Mandal Mortensen, pædagogiske konsulenter ved VIA CFU.
Kunstig intelligens har for længst fundet ind i sprogundervisningen, i al fald hos eleverne. Hvad brugen af den gør ved selve sprogtilegnelsesprocessen, ved vi endnu ikke meget om, men vi ved, at vi med AI har fået adgang til sprogmodeller, oversættelsesværktøjer, billedgenerering og andre redskaber, der kan lette, støtte og udvikle undervisningen – også i DSA.
I temaoplægget præsenteres og afprøves AI-redskaber - både dem, du kan have glæde af i egen forberedelse, og dem, der kan bruges af eller med eleverne.
Særligt relevant for alle interesserede. Eksemplerne vil være til mellemtrin og udskoling.
D: PRØV med DSA v. Lisbeth Hædersdal, sproglig vejleder ved Ole Rømer-skolen i Høje-Taastrup, konsulent ved Sprog i Fokus.
Hvordan kan man tilrettelægge og balancere undervisningen af sent ankomne elever, der med vidt forskellige baggrunde og forudsætninger på kort tid både skal lære dansk, følge udviklingen i fagene og forberedes til afgangsprøverne på lige fod med de etnisk danske elever?
Oplægget præsenterer afprøvede og konkrete forslag og eksempler på dette – og introducerer kort til gældende regler og rammer.
Særligt relevant for lærere, der underviser de ældste elever i basisdansk og prøvefag, samt sprogvejledere og pædagogiske ledere.
E: NY i DSA v. Maria Neumann Larsen, selvstændig konsulent.
Få en kort, men vigtig indføring i undervisning i DSA.
Fagoverblik: Faget dansk som andetsprog findes i flere former: basis for nyankomne elever, supplerende for dem der kan noget dansk – og sproglig udvikling som en dimension i alle fag, for alle elever. Elevperspektiv: Hvad vil det sige at være en flersproget elev - og gå i skole på sit andetsprog? Lærerperspektiv: Hvad skal vi vide om flersprogethed og andetsprogsudvikling, og hvilke metoder kan vi bruge, så vi kan hjælpe eleverne ind i dansksprogede fællesskaber i og uden for undervisningen?
Særligt relevant for nye lærere/fagpersoner i feltet - både inden for almen, supplerende og basis.
F: LED med DSA v. Thomas Chr. Trønning, skoleleder på Møllevangskolen, Aarhus.
Dansk som andetsprog berører hele skolen. Det er lederens ansvar, at de flersprogede elever får dsa-supplerende i det omfang, de har behov for/krav på. At dette også sker i praksis fordrer, at ledelsen er nysgerrig og undersøgende på praksis, samt at der løbende bliver fulgt op på aftaler.
I denne temagruppe bliver du præsenteret for overvejelser over, dilemmaer og eksempler på, hvordan man som leder kan sikre et vedvarende fokus på dsa, så man understøtter en sprogbaseret undervisning i alle fag og i alle aktiviteter, herunder hvordan man kan støtte dsa-vejlederne i arbejdet hermed.
Særligt relevant for skoleledere, kommunale konsulenter og dsa-vejledere.