13.00-13.10
Velkomst
13.10-14.10
Er børnefællesskaber altid gode? v. lektor og cand. psyk. Carsten Hegnsvad
Er der risiko for at børnefællesskaber reduceres til at være en måde at få den institutionelle hverdag til at hænge sammen på? Skal vi tilpasse det enkelte barn til fællesskabet, eller skabe et fællesskab, hvor alle børn kan trives og udvikles? Fællesskaber og leg er essentielle elementer i et barns udvikling, men ikke alle fællesskaber og lege er positive og det gode opstår ikke automatisk. Det kræver pædagogisk evne til at skabe rammer og understøtte børnene i fællesskaberne.
14.10-14.30
Pause
14.30-15.30
Er børnefællesskaber ikke for voksne? v. lektor og cand. pæd. pæd. psyk. Simone Weng Facondini
Der er nogle voksne, der altid er omgivet af børn i vuggestuer og børnehaver. Og så er der voksne, der sjældent har et sådant følgeskab. Nogle voksne holder sig nærmest på afstand af børnenes fællesskaber og lege med stor umage. Hvad handler det egentlig om? Og tør vi overhovedet tale om det?
Jeg tør godt. Det handler om relationskompetencer. Og så handler det om at kende værdien af voksne, erfarne og trygge bidragsydere til børnenes fællesskaber og trygge tilknytning. Uden årvågne voksne opstår tilknytningstomrummene, og så har vi balladen.
15.30-15.45
Pause
15.45-16.45
Jævnalderorientering eller forældreorientering? v. adjunkt og cand. pæd. pæd. psyk. Sara Dørken Christiansen
I oplægget undersøges samtidens syn på den tidlige barndom og forældrerollen, herunder hvordan et syn og fokus på tidlige og ”korrekte” indsatser kan skabe usikre forældre og i værste fald påvirke tilknytningen. Endvidere udforskes, hvorledes forældre kan støttes i at etablere sig som børnenes primære sikre base og derefter understøtte orienteringen mod jævnaldrende.
16.45-17.00
Afslutning