Børnefællesskaber – et ideal eller en trussel mod trivsel?

​28. november 2024: Tag med til en tankevækkende temaeftermiddag om børnefællesskaber, jævnalderregulering og forældresamarbejde.

Sted

Aarhus

Pris

795 kr. + moms

Dato

28.11.2024

Tilmeldingsfrist

18.11.2024

Ledighed

Ledige pladser

Fakta

  • Uddannelsestype
    Konferencer og arrangementer

Om konferencen

  • ​Børnefællesskaber er ikke blot et moderne pædagogisk ideal, men bør også være en kilde til refleksion og debat. På denne temaeftermiddag udforsker vi en rækkespørgsmål for at undersøge, hvordan børnefællesskaber kan være både berigende og udfordrende, og hvordan de bedst understøttes af voksne. 

    Grib chancen for at få nye perspektiver og indsigter på børnefællesskaber og pædagogik, og vær med til at bidrage til en givende diskussion om, hvordan vi bedst støtter børns udvikling og trivsel.

    Læs også artikel om børnefællesskaber i dagtilbud​.

  • ​13.00-13.10
    Velkomst

    13.10-14.10
    Er børnefællesskaber altid gode? v. lektor og cand. psyk. Carsten Hegnsvad

    Er der risiko for at børnefællesskaber reduceres til at være en måde at få den institutionelle hverdag til at hænge sammen på? Skal vi tilpasse det enkelte barn til fællesskabet, eller skabe et fællesskab, hvor alle børn kan trives og udvikles? Fællesskaber og leg er essentielle elementer i et barns udvikling, men ikke alle fællesskaber og lege er positive og det gode opstår ikke automatisk. Det kræver pædagogisk evne til at skabe rammer og understøtte børnene i fællesskaberne. 

    14.10-14.30
    Pause

    14.30-15.30
    Er børnefællesskaber ikke for voksne? v. lektor og cand. pæd. pæd. psyk. Simone Weng Facondini

    Der er nogle voksne, der altid er omgivet af børn i vuggestuer og børnehaver. Og så er der voksne, der sjældent har et sådant følgeskab. Nogle voksne holder sig nærmest på afstand af børnenes fællesskaber og lege med stor umage. Hvad handler det egentlig om? Og tør vi overhovedet tale om det?

    Jeg tør godt. Det handler om relationskompetencer. Og så handler det om at kende værdien af voksne, erfarne og trygge bidragsydere til børnenes fællesskaber og trygge tilknytning. Uden årvågne voksne opstår tilknytningstomrummene, og så har vi balladen.

    15.30-15.45
    Pause

    15.45-16.45
    Jævnalderorientering eller forældreorientering? v. adjunkt og cand. pæd. pæd. psyk. Sara Dørken Christiansen

    I oplægget undersøges samtidens syn på den tidlige barndom og forældrerollen, herunder hvordan et syn og fokus på tidlige og ”korrekte” indsatser kan skabe usikre forældre og i værste fald påvirke tilknytningen. Endvidere udforskes, hvorledes forældre kan støttes i at etablere sig som børnenes primære sikre base og derefter understøtte orienteringen mod jævnaldrende.

    16.45-17.00
    Afslutning

  • ​Temaeftermiddagen er til dig med interesse i og omkring  dagtilbud: pædagogisk personale, studerende, ressourcepersoner, ledere, chefer og konsulenter.

  • ​Carsten Hegnsvad er cand. psyk. og lektor i VIA Efter- og videreuddannelse. Han har beskæftiget sig med kvaliteten af fællesskaber i dagtilbud og skoler og er særligt optaget af hvilken viden og værdier, der præger det pædagogiske arbejde. 

    Simone Weng Facondini er cand. pæd. pæd. psyk. og lektor i VIA Efter- og videreuddannelse. Hun beskæftiger sig med tilknytningsteoretiske spørgsmål i dagtilbudssammenhænge, og er særlig optaget af mentalisering og tryghed som afgørende for barnets udviklingsbetingelser.

    Sara Dørken Christiansen er uddannet pædagog, cand. pæd. pæd. psyk. og adjunkt VIA Efter- og videreuddannelse. Hun har mange års erfaring fra pædagogisk praksis, især inden for inklusion, interkulturelt arbejde og forældresamarbejde.

Kontakt

ska2018480x480.jpg

Faglig kontakt