Starten på en rejse
For Louise Ørnfelt var det her med projektledelse en rejse, hun startede ud på allerede i sit første job.
I 2011 blev Louise uddannet Global Business Engineer, hvorefter hun fik job hos virksomheden Eltronic. Her blev hun som projektkoordinator koblet på en række spændende projekter – deriblandt et fondsstøttet projekt. Hvad Louise ikke vidste på daværende tidspunkt var, at dette blot var de første spæde skridt ind i en fremtidig karriere som projektleder.
Louises funktion og opgaveportefølje udviklede sig hen over tid. Muligheder opstod og nye døre åbnede sig. I dag har Louise arbejdet sig til en stilling som Project Manager i Eltronic FuelTech – en virksomhed i Eltronic Group.
”Sådan noget som at sætte ting i systemer og have overblikket har nok altid faldet mig let. Så det at arbejde med projekter var ret naturligt for mig. Men det var ikke sådan, at jeg fra starten af gik og tænkte - jeg vil være projektleder. Jeg kom ind i virksomheden med et åbent mindset, og løbende opstod der nye muligheder, der bevægede mig ad den vej”, forklarer Louise.
Louise har på sine projekter det overordnede ansvar, hvor hun er med til at pege på, hvilken vej de skal gå. I det daglige sørger Louise for at lave projekt- og tidsplanerne, sætte teamet omkring projekterne, holde styr på økonomien og sørge for at kommunikationen såvel internt som eksternt spiller.
Med udvikling opstod der nye behov
Da Louise havde været Project Manager i et lille års tid, kunne hun mærke, at hun havde brug for at få mere viden om projektlederrollen, og hvad der egentlig blev forventet af hende – hvad skulle hun kunne? Og levede hun op til det? Hun begyndte samtidig at mangle nogle metoder og værktøjer at læne sig op ad i det daglige arbejde.
”Der var selvfølgelig en helt masse ting, som jeg logisk godt vidste, at jeg skulle undersøge og have styr på i forbindelse med diverse projekter baseret på min erfaring, men der begyndte efterhånden at dukke flere udfordringer og problemstillinger op, hvor jeg tænkte – hvordan skal jeg nu lige tackle det?”
Louises chef foreslog hende derfor at tage det første modul ”Projektledelse – metoder og værktøjer” på Diplomuddannelsen i projektledelse hos VIA. Det var der allerede flere af hendes kolleger, der havde gjort.
”Jeg havde behov for at få fyldt noget ny viden på tanken inden for det felt, jeg havde bevæget mig ind i. Men jeg vidste egentlig ikke helt selv, hvad jeg var på jagt efter, eller hvilke kompetencer jeg særligt havde behov for at styrke. Jeg kunne bare mærke, at jeg havde brug for at få nogle flere værktøjer at læne mig op ad og noget mere ballast, så jeg kunne påtage mig projektlederrollen ordentligt.”
En uddannelse i eget tempo
Da Louise skulle i gang med uddannelsen var hun spændt og samtidig en smule nervøs.
”Var det her med at læse igen, nu også noget jeg kunne finde ud af? På daværende tidspunkt havde jeg også min datter på to år, så hvordan fik jeg både studie-, arbejds-, og familielivet til at hænge sammen? Jeg fandt dog ret hurtigt ud af, at det et langt stykke hen ad vejen handlede om at prioritere i det daglige. Jeg ville det her 100 procent, så når min datter sov, satte jeg mig fx straks til at læse i stedet for at tænde fjernsynet.”
Det, at Louise kunne tage ét diplommodul ad gangen, var samtidig noget, der gav hende ro i sindet.
”Jeg var trolig glad for fleksibiliteten i det her med, at jeg kunne tage ét modul ad gangen. Jeg bandt mig altså ikke til et eller andet langt uddannelsesforløb. Det var helt op til mig selv, om jeg ville stoppe efter første modul, eller om jeg ville fortsætte med det næste i rækken.”
Louise fortsatte med et par valgmoduler fra Diplomuddannelsen i projektledelse, hvorefter hun tog en lille pause fra studiet.
”Pausen fik mig for alvor til at reflektere over, om jeg ville have hele uddannelsen. Jeg havde hørt rigtig godt om flere af de resterende moduler. Samtidig tænkte jeg, at nu hvor jeg var kommet så langt, var det nok heller ikke helt dumt at have en hel diplomuddannelse på sit CV.”
Flere aha-oplevelser og gode input
På Diplomuddannelsen i projektledelse kommer deltagerne både fra det offentlige og fra det private. Det var Louise en smule betænkelig ved i starten.
”Lige til at starte med tænkte jeg: Hvorfor skal jeg ikke kun sidde med andre, som også kommer fra det private – det giver da ikke mening. Det kan jeg da ikke relatere mig til. Men det overraskede mig, hvor fedt, det egentlig var. Det at få andres syn på tingene har virkelig modnet mig, og så har jeg flere gange tænkt: Nå de gør sådan - det var da ret smart. Vi lærte virkelig noget af hinanden - på kryds og tværs.”
Louise uddyber:
”Når jeg sad og vendte og drejede tingene med de her mennesker, der havde en helt anden baggrund end mig, fik jeg pludselig øjnene op for, at der var helt andre måder at gribe opgaverne an på. Jeg har fx en tendens til altid at fokusere på målet – men du skal også se på processerne.”
Uddannelsen gav Louise muligheden for lige at stoppe op og se på sig selv og sin virksomhed med andre øjne. Og de afsluttende opgaver, hvor hun kunne få lov til at fordybe sig, og sætte det hun havde lært i relation til sin egen virkelighed, gav noget ekstra på kontoen.
”Når jeg følte, at det godt kunne gå lidt stærkt med pensum, var det virkelig godt med den her opgave til sidst, hvor jeg kunne vælge det teori og de metoder, som jeg synes var særlig interessante. Det var fedt, at jeg rent faktisk fik et produkt ud af det modul, jeg havde taget, som jeg kunne gå hjem og bruge i virksomheden og i mit arbejde som projektleder.”
Et af de værktøjer Louise tog med sig hjem og prøvede af i egen organisation var Scrum.
”Jeg erfarede, at vi måske ikke kunne kopiere og bruge Scrum metoden en-til-en, men vi kunne med fordel bruge flere facetter derfra – heriblandt det her med at holde små korte statusmøder, hvor vi lige får fulgt op på opgaverne.”
Noget af det, Louise også havde efterspurgt med uddannelsen, var at blive mere klar over, hvad der egentlig blev forventet af hende i rollen som projektleder.
”Jeg blev klar over, at være projektleder kræver meget mere, end at jeg kan lægge tidsplaner og sidde i en masse excelark. Det kræver noget at være denne her foregangsperson. Det har samtidig overrasket mig, hvor stor indflydelse kommunikationen har – og samtidig hvor komplekst det er. Der er så mange steder, hvor der rent kommunikativt kan gå noget galt. Det var jeg ikke særlig bevidst om, før jeg startede på uddannelsen, og jeg tror først, at jeg var kommet til den erkendelse langt senere, hvis jeg bare havde fortsat i min egen lille andedam.”
Om Eltronic FuelTech A/S
Eltronic FuelTech udvikler, fremstiller og servicerer høj- og lavtryksgasudstyr til den globale maritime industri. Gennem innovativ tænkning sigter virksomheden mod at øge bæredygtigheden og levere pålidelige og effektive produkter.