Sårbare og udsatte børn, unge og familier kræver særlig viden. Er I klædt på?
Børn, unge og familier, der befinder sig i sårbare og udsatte livssituationer, har et særligt behov for fagprofessionelle, der møder børnene og de unge med afsæt i deres situation. Problematikkerne og situationerne tager sig forskelligt ud fra barn til barn, fra ung til ung og fra familie til familie. Vi ved, hvor meget de forskellige indsatser kræver af jer som fagprofessionelle, der skal gribe, vurdere og håndtere alle disse forskelligheder.
Arbejdet med sårbare og udsatte børn, unge og familier foregår både i almen praksis og i specialiserede tilbud, i systematisk sagsbehandling, på hjemløshedsområdet, på krisecentre, i det boligsociale arbejde og tværsektorielt.
Indsatsen på tværs involverer mange fagligheder, og det kræver helt naturligt både systematik, fælles sprogbrug og et fælles fundament, når målet er at lykkes med at støtte og inddrage familier, børn og unges egne perspektiver - og sætte deres forståelser, oplevelser og fortolkninger centralt i arbejdet.
Indsatserne lokalt i egne teams kræver også særlig viden. Fx når udsatte og sårbare børn og unge trækker sig og kun indgår i den absolut mest nødvendige kontakt med fagprofessionelle. Eller fx når barnets første 1000 dage og inklusion stiller store krav, hvor ledere, pædagoger og lærere i de almene tilbud i dag har brug for viden, der før blev set som højt specialiseret.
Vi kan både hjælpe jer med indsatserne på tværs og indsatserne i lokale teams. Det kan fx være, at I har brug for at indarbejde nye metoder? At I gerne vil udvikle det tværgående samarbejde omkring de sårbare og udsatte børn eller unge? Eller måske er I en gruppe, som gerne vil rustes til kommunikationen med familierne?
I VIA kan vi skræddersy et uddannelsesforløb eller kompetenceløft præcis til jeres behov. Vi byder ind med nyeste viden, teori med afsæt i den konkrete udfordring og metoder til praksis.
Vi kan bl.a. tilrettelægge forløb inden for:
- Tværprofessionelt samarbejde
- Tidlig indsats og tidlig opsporing af børn i udsatte positioner
- Sproglige vanskeligheder
- Social- og specialpædagogisk viden ind i dagtilbud og skole
- Børn, unge og voksne med social kognitive udviklingsforstyrrelser
- Neuropædagogik og neuropsykologi
- Relationsarbejde herunder fx omsorg- og tilknytning
- Inkluderende miljøer og deltagelsesmuligheder for alle
- Dobbeltdiagnoser
- Plejefamilier
- Udsathed
- Håndtering af seksuelle overgreb og krænkelser
- Konfliktforebyggelse og -håndtering
- Forebyggelse af kriminalitet
- Døgntilbud og -behandling
- Systematik og dokumentation