Bankdata: At uddanne 13 medarbejdere samtidig giver pote

Bankdata har i samarbejde med VIA University College efteruddannet 13 Scrum Masters i kommunikation og teamrelationer, så det talte direkte ind i de udfordringer, de stod med i dagligdagen. Det har givet dem nye redskaber til at forøge arbejdseffektiviteten og opnå mere og bedre sparring med hinanden på tværs af organisationen.

Bankdata

 

Vi har fået en opdateret værktøjskasse og er som kolleger blevet tættere sparringspartnere igennem forløbet. Det, at vi har været flere afsted fra samme virksomhed, gør vores samarbejde nemmere i dag. Christina Stoltenberg Lahm, Scrum Master, Bankdata

13 Scrum Masters hos Bankdata har været sammen afsted på et skræddersyet uddannelsesforløb, hvor de har gennemført modulet Kommunikation og teamrelationer. Alle Scrum Masters arbejder i ”Den Digitale Bank” i Bankdata, men er til hverdag placeret på tre forskellige lokationer i Jylland - henholdsvis i Fredericia, Silkeborg og Aarhus. Selvom de gennem længere tid har haft mulighed for at dele erfaringer og mødes med hinanden online i deres interne sparringsnetværk, manglede de noget. Et fælles sprog og konkrete værktøjer til at forstå og håndtere udfordringer med kommunikation og teamsamarbejde. 

Behov for mere sparring og effektivitet i arbejdet

Uddannelsesforløbet i samarbejde med VIA University College blev istandsat, da sparringsnetværket havde et stort ønske om at blive endnu bedre til at bruge og sparre med hinanden og udfordre hinandens tankegange på kryds og tværs af de tre lokationer.

”Vi havde brug for nye værktøjer i rygsækken, så vi som netværk kunne få et fælles ståsted til at diskutere og sparre med hinanden. Fx til at finde ud af hvordan vi undersøger, om et team er effektivt, hvordan vi kommunikerer mest effektivt, og hvordan vi motiverer vores teammedlemmer,” forklarer Torsten Vestergaard Meyer, der selv er Scrum Master i Bankdata og var med til at beskrive ønskerne til det uddannelsesforløb, der blev til i samarbejde med VIA.

Han tilføjer: ”Samtidig havde vi behov for nye redskaber, metoder og inspiration til, hvordan vi kan arbejde mere effektivt, analysere det og komme på forslag til, hvordan vi kan forbedre arbejdet.”

Skræddersyet forløb med virksomhedsnære cases

Valget faldt på VIA, fordi de havde modulet Kommunikation og teamrelationer på Diplomuddannelsen i projektledelse, der kunne kobles til Bankdata, så det fagligt indeholdte det, de søgte. Desuden var der et særligt økonomisk incitament, fordi Bankdata kunne få betalt uddannelsen igennem Finanskompetencepuljen

”Vi synes, at diplommodulet Kommunikation og teamrelationer havde mange af de elementer, vi gerne ville dykke ned i, arbejde med og dygtiggøre os mere i. Derfor valgte vi VIA,” understreger Torsten.

I forhold til selve undervisningen, var det vigtigt for Bankdata, at det blev virkelighedsnært. Derfor var Torsten med til at indsamle nogle cases med aktuelle og virkelige problemstillinger i Bankdata inden forløbet. Disse blev herefter aktivt brugt af underviserne som en integreret del af undervisningen.

”Det fungerede rigtig godt med egne cases, for det gjorde det aktuelt for lige præcis os, der var med på forløbet. Vi arbejder jo alle i Bankdata i den samme rolle, så vi står til daglig med nogle af de selvsamme udfordringer. Så det at tage direkte fat i nogle af dem var meget relevant. Det kan kun anbefales, at man gør det som virksomhed,” uddyber Torsten om undervisningen med virkelighedsnære cases.

Sådan har medarbejderne oplevet forløbet

Spørger man de Scrum Masters, der har deltaget på forløbet, har de for det første været rigtig glade for at være afsted på uddannelse sammen med deres kolleger. For det andet har de nydt en undervisning med virkelighedsnære cases koblet til deres hverdag.

De har også fået nye forståelser for, hvad det er, der er på spil, når de møder udfordringer i forhold til kommunikation og teamsamarbejde, de har fået konkrete redskaber til at tackle dem og fælles sprog til at inspirere hinanden. Og sidst men ikke mindst har forløbet givet dem et stærkere netværk med større fokus på samarbejde og sparring på tværs af organisationens tre lokationer.

Christina, Nicklas og Torsten sætter ord på deres oplevelse af forløbet:

Christina Stoltenberg Lahm, Scrum Master, Silkeborg

”Vi har fået en opdateret værktøjskasse og er som kolleger blevet tættere sparringspartnere igennem forløbet. Det, at vi har været flere afsted fra samme virksomhed, gør vores samarbejde nemmere i dag, og det er rart at komme til at kende sine kolleger bedre. Derudover har vi haft en rigtig god dialog i undervisningen, hvor arbejdet med de konkrete cases fra vores eget arbejde i Bankdata har betydet, at vi bedre har kunnet relatere og forholde os til det, vi er blevet præsenteret for i undervisningen.”

Nicklas Højgaard Nissen, Scrum Master og Softwareudvikler, Aarhus

”Forløbet gjorde det muligt for os at præge undervisningen i form af cases og opgaver med udfordringer, vi møder i vores arbejde. Undervisningen var på den måde centreret omkring noget, vi som Scrum Masters kan bruge direkte i vores daglige arbejde. Det gjorde det både relevant og interessant.”

”Jeg har fået flere nye redskaber til at gøre teamrelationer og kommunikationen stærkere og mere effektiv. Jeg bruger i dag fx flere af de måder, vi lærte at coache på. Jeg tænker mere over, hvordan jeg udtrykker mig over for teammedlemmerne, og jeg er blevet bedre til skabe en dybere samtale. Jeg er også begyndt at afholde møder på en anden måde, og jeg lægger mere mærke til, om der er nogen, der ikke får sagt noget, end jeg gjorde hidtil. Og så tænker jeg meget på, hvad jeg kan gøre for at få dem med ind i samtalen. Jeg bruger også meget af det, vi har lært omkring motivation, hvor jeg prøver at finde ud af, hvordan medarbejderne i mit team motiveres for at hjælpe dem ved at spille dem stærke på deres arbejde.”

Torsten Vestergaard Meyer, Scrum Master, Fredericia

”Undervisningen har været tilpasset Bankdata, og forløbet har været et godt mix af både teori og praksis, hvor vi har arbejdet med virkelighedsnære cases. Det har betydet, at vi nemmere har kunnet passe det ind i vores hverdag og prøve nogle ting af. Vi fik fx nogle værktøjer, som var forholdsvis simple at tage med hjem og prøve af på teamet, for at se om det kunne skabe effekt. Og så var det rart, at det ikke blot var en masse læsestof, der skulle terpes, men også e-læring, podcasts og videoer, der blev brugt til forberedelse og undervisning. Alt i alt har forløbet været rigtig relevant i rollen som Scrum Master.”

Åbne for mere efteruddannelse

”Hele uddannelsesforløbet og dialogen med Stinne og Lisbeth, der har sammensat forløbet til os hos VIA, har været en rigtig god oplevelse. Der er nogle rigtig fine faciliteter på Campus Horsens, og det har været nemt at transportere os dertil med motorvejen tæt på. Det betyder meget i en travl hverdag, hvor man skal balancere fuldtidsarbejde og efteruddannelse på samme tid,” siger Torsten.

Områdets Scrum Masters i Bankdata har været så glade for forløbet, at de ikke er afvisende overfor at se på noget mere fælles efteruddannelse hos VIA i fremtiden. Lige nu er de 13 Scrum Masters dog mest af alt i fuld gang med at afprøve alle de nye værktøjer, de har lært på forløbet og se, hvordan det virker i deres respektive teams. Og flere af dem kunne sagtens være interesseret i mere uddannelse hos VIA i fremtiden.

Hvem er Bankdata? 
Bankdata er en af de største finans-it virksomheder i Danmark med mere end 800 ansatte. Bankdata leverer totale it-løsninger til den finansielle sektor. Dvs. alt det it, som en bank har brug for - herunder udvikling af net- og mobilbank, kredit- og rådgivningsværktøjer samt support og sikkerhed. Hovedkontoret ligger i Fredericia, men virksomheden har udviklingscentre i både Fredericia, Silkeborg og Aarhus, samt en afdeling i Indien.

Relateret indhold

Skræddersyede forløb og konsulentydelser

Skræddersyet forløb og konsulentydelser

Læs om mulighederne for skræddersyet efteruddannelse, kompetenceudvikling og konsulentydelser i jeres virksomhed.
Læs om skræddersyede forløb
Videnscenter for projektledelse

Videncenter for Projektledelse

I vores Videncenter for Projektledelse udvikler og formidler vi ekspertviden om projektledelse, så dagens projektledere kan blive endnu dygtigere.
Udforsk Videncentret
Menneske

Kommunikation og teamrelationer

Oplever I, at jeres kommunikation bliver misforstået - eller slet ikke hørt? Og synes I, det kan være svært at skabe motivation og højne teameffektiviteten? Så er modulet her relevant for jer.
Læs om det modul, Bankdata tog

Kontakt underviserne på forløbet

Stinne Wessberg
  • Stinne Wessberg

  • Lektor
  • T: +45 87 55 40 49
Lisbeth Skytte
  • Lisbeth Skytte

  • Lektor
  • T: +45 87 55 19 11