Print

XR-teknologier

Code

XR-XRT1

Version

1.0

Offered by

Software Ingeniør

ECTS

5

Prerequisites

Main purpose

​Formålet med kurset er, at den studerende får kendskab til og kan anvende forskellige XR-teknologier ved udvikling af softwareløsninger.  ​

Knowledge

Den studerende har viden om:  
- forskellige former for virtuelle universer inden for AR, VR, MR og XR.
- forskellige typer af XR-teknologier og herunder anvendelse af samme.
- terminologi inden for XR, VR og MR.
- anvendelsesområder for VR-applikationer.
- tracking-teknologier til XR.
- display-teknologier til XR.
- unity XR-teknologistakken & OpenXR.
- XR-interaktionsteknikker.
- optimering af rendering i XR.
- anvendelse af håndsporing, eyetracking, lokomotion og specialiserede interaktioner.​

Skills

​Den studerende kan:  
- udvikle it-løsninger som indeholder brug af forskellige XR-teknologier. 
- anvende spilmotoren Unity med forskellige former og modeller af XR-teknologier.
- analysere og optimere et VR-udviklingsworkflow.
- sammenligne og anvende forskellige SDK'er og biblioteker til XR-udvikling.
- arbejde med og reflektere over teorien bag centrale udfordringer i XR-industrien, såsom tracking, rendering, lokomotion og input.
- reflektere over den underliggende sensor- og displayteknologi for XR-hardware.
- lassificere XR-applikationer og reflektere over deres anvendelsesområder.
- beskrive, sammenligne og anvende forskellige interaktionsteknikker i XR. ​

Competences

Den studerende kan: 
- indgå som udvikler i projekter som inkluderer udvikling til forskellige XR-teknologier.
- medvirke til design af branche specifikke industri-løsninger og spil som indeholder XR-teknologier.

Topics

Teaching methods and study activities

U​ndervisningen er baseret på dialogbaseret fremmødeundervisning, online undervisning og blended learning. Der kan være projektarbejde, øvelser, cases, præsentationer, foredrag og test. Egen gennemgang af kursusmaterialer som bøger, noter, websider, videoer, tutorials og online kurser.  ​

Resources

Evaluation

Examination

​Eksamensforudsætninger

1. ​Fremmødekrav (≥ 75%)  
2 . To ud af tre afleverede obligatoriske opgaver godkendt. 

Hvis eksamensforudsætning ikke er opfyldt, skal den studerende gennemføre en skriftlig opgave i WISEflow for at blive indstillet til reeksamen.  
Denne opgave planlægges efter den ordinære eksamen. 

Eksamensform
Individuel mundtlig eksamen, 20 minutter.  
Eksamen er uden forberedelse og baseret på et trukket spørgsmål. ​
Intern bedømmelse.

Tilladte hjælpemidler
Alle 

Reeksamen
Som ordinær eksamen.  ​

Grading criteria

​Karakter efter 7-trinsskala ​

Additional information

Responsible

Pelle Sølvkjær Christensen

Valid from

01-08-2025 00:00

Course type

Keywords

c#, XR, VR, interaktionsdesign, Unity