Print
Softwareudvikling med UML og C#
Code
XR-OOP1
Version
1.0
Offered by
Software Ingeniør
ECTS
10
Prerequisites
Main purpose
Formålet med kurset er at give den studerende kvalifikationerne til at forstå centrale begreber indenfor Objekt-Orienteret Programmering, samt evnen til at implementere mindre programmer i C# ud fra UML klassediagrammer.
Knowledge
Den studerende har:
• Viden om C# leksikalske strukturer: nøgleord, separatorer, operatorer, identifiers, literals og kommentarer.
• Udviklingsbaseret viden om detaljerne i et UML klassediagram.
Skills
Den studerende kan:
• Designe klasser og konstruere objekter i C#.
• Implementere klasser i C# og herunder anvende Objekt-Orienterede koncepter såsom: indkapsling, nedarvning og polymorfi.
• Implementere en-til-en relationer og skelne mellem flg. tre typer: association, aggregation and komposition.
• Implementere en-til-mange relationer ved hjælp af indbyggede arrays og simple Collection-klasser.
• Implementere håndtering af exceptions i overensstemmelse med professionens praksis.
• Implementere persistens i tekst- og binære filer.
• Implementere simple event-baserede GUI applikationer.
• Anvende struktureret brug af kommentarer i koden jf. de sproglige konstruktioner der er i C#
• Implementere klasser ud fra et UML klassediagrammer.
Competences
Den studerende kan:
• Eksemplificere og diskutere grundlæggende objekt-orienterede koncepter, herunder indkapsling, forhold, nedarvning og polymorfi.
• Deltage som programmør i mindre programmeringsprojekter baseret på objektorienteret programmering i C#
Topics
Teaching methods and study activities
Holdundervisning med præsentationer, øvelser, opgaver og tests.
Kurset indeholder 96 lektioner. Den samlede arbejdsbyrde for den studerende vil være ca. 275 timer.
Resources
Evaluation
Examination
Eksamensforudsætning:
1. Fremmødekrav (≥ 75%)
2. Deltagelse i mundtlig midtvejs-test
3. Gennemført eller meriteret WS1, Programmeringsworkshop 1
Hvis eksamensforudsætning ikke er opfyldt, skal den studerende gennemføre en skriftlig opgave i WISEflow for at blive indstillet til reeksamen.
Denne opgave planlægges efter den ordinære eksamen.
Eksamensform:
Mundtlig eksamen, 30 minutter inkl. votering.
Den studerende trækker tilfældigt en ukendt programmeringsøvelse.
Den studerende skal forklare et UML klassediagram, og vise hvordan programmeringen af det trukne diagram kan implementeres ved hjælp af computer.
Ekstern bedømmelse.
Tilladte hjælpemidler:
Alle
Reeksamen:
Som ordinær eksamen.
Der gennemføres 2 reeksamener (2. og 3. forsøg) i starten af 2. semester.
Grading criteria
Karakter efter 7-trinsskala.
Additional information
Responsible
Søren Klit Lambæk (sklm)
Valid from
01-08-2024 00:00
Course type
Keywords
C#, UML, OOP