Print
Software Engineering (SW-)
Code
SW-SWE1
Version
5.0
Offered by
Software Ingeniør
ECTS
5
Prerequisites
1. semester software ingeniør kursus PRO1 (tidligere SDJ1) eller et lignende kursus skal være afsluttet.
Main purpose
Formålet er at kvalificere den studerende til at anvende softwareingeniørkoncepter, der bruges til at udvikle objektorienteret software, herunder at strukturere softwareudviklingsprocessen ved at anvende Scrum og Unified Process (UP) til at udføre analyse, design og testbeskrivelser for at eksemplificere en endelig løsning fra et virkeligt problem. Dette involverer indsamling af krav (Use Cases og ikke-funktionelle krav) samt at udarbejde domænemodeller, interaktionsdiagrammer, designklassediagrammer, designmønstre, testbeskrivelser, S.O.L.I.D. designprincipper mm.
Knowledge
Den studerende skal kunne redegøre for:
• Abstraktion
• UML (udvalgte diagrammer)
• S.O.L.I.D principper
• Unified Process (UP)
• Scrum
• Designprincipper
• Arkitektonisk design
• Kravfangst
• Analyse vs. Designmodeller
• Forskellen mellem softwareudvikling og kodning
• Testspecifikationer
• Udførelse af test efter testspecifikationer
Skills
Den studerende skal opnå færdigheder til at kunne:
• Analysere et problem og dokumentere analyse- og designprocessen med tekst og UML
• Anvende Unified Process og Scrum
• Bruge UML dokumentation af krav, analyse og design
• Bruge agil softwareudvikling med Unified Process i kombination med Scrum
• Oprette en domænemodel ud fra en problembeskrivelse og kravspecifikation samt forstå elementerne i den resulterende domænemodel
• Oprette en designmodel og forstå elementerne i den
• Anvende S.O.L.I.D principperne på en designmodel
• Designe for testbarhed
• Oprette testspecifikationer
• Skabe arkitektoniske designmodeller
Competences
Den studerende skal kunne:
• Analysere et problem – identificere problemet, der skal løses?
• Udlede en kravspecifikation med Use Cases og ikke-funktionelle krav
• Planlægge test efter testspecifikationer
• Analysere og designe et projekt, der skal implementeres i teams med mange deltagere og interessenter
• Arbejde i et Scrum-team
Topics
Teaching methods and study activities
Semesteret har 48 klasseværelseslektioner. Disse lektioner vil bestå af lærerpræsentationer og øvelser.
Kurset vil indeholde en eller flere kursusopgaver.
Resources
Craig Larman: Applying UML and Patterns - An Introduction to Object-Oriented Analysis and Design and Iterative Development. Third Edition. ISBN 0-13-148906-2
Suppleret med online noter
Evaluation
Examination
Eksamensforudsætning:
1. Fremmødekrav (≥ 75%)
Hvis eksamensforudsætning ikke er opfyldt, skal den studerende gennemføre en skriftlig opgave i WISEflow for at blive indstillet til reeksamen.
Denne opgave planlægges efter den ordinære eksamen.
Eksamensform:
Individuel mundtlig eksamen, 20 minutter.
Eksamen er uden forberedelse og baseret på et trukket spørgsmål.
Spørgsmålene vil være kendt inden eksamen.
Ekstern bedømmelse.
Tilladte værktøjer:
Alle
Reeksamen:
Som ordinær eksamen
Grading criteria
Karakter efter 7-trins skalaen.
Additional information
Responsible
Henrik Kronborg (hekp)
Valid from
01-02-2024 00:00
Course type
Keywords
Software Udvikling, UML, Agile, Test, Analyse, Design, Scrum, UP