Print
Code
XH-SEP5
Version
2.1
Offered by
Eksportingeniør
ECTS
10
Prerequisites
Går på 5. semester
Main purpose
Projektet har til formål at underbygge den studerendes tekniske faglighed inden for deres valgte fagretning. Nedenfor er formål, viden, færdigheder og kompetencer beskrevet for hver enkelt fagretning.
Klimaspecialisering:
Projektet har til hovedformål at udvikle eller videreudvikle et produkt eller koncept med mindst mulig påvirkning af miljøet.
Maskinspecialisering:
Projektet har til hovedformål at udstyre de studerende med den nødvendige viden og færdigheder til at designe, udvikle nye eller forbedre eksisterende produkter eller koncepter.
Softwarespecialisering:
Projektet har til hovedformål at studere en metodik eller teknologi indenfor softwareudvikling og demonstrere denne gennem et projekt/produkt.
Knowledge
Udvælgelse af teorier, modeller og metoder fra fagfagene i forhold til løsningen af semesterprojektopgaven.
Klimaspecialisering:
Den studerende skal arbejde videre med viden opnået fra fagene Innovation og design af produkter (IDP1) og Miljøvurdering af Produkter (MIL1).
Det indebærer viden om:
• Livscyklusanalyse (LCA)
• Design Thinking
• Teknisk produktudvikling
• Prototyping
Maskinspecialisering:
De studerende skal forbedre deres evner til at udvikle innovative og konkurrencedygtige produkter eller koncepter, der opfylder markedets behov og overholder tekniske standarder.
Softwarespecialisering:
Projektet bygger videre på den forståelse af softwareudviklingsdomænet, som den studerende har opbygget gennem tidligere fag på softwarespecialiseringsretningen.
Skills
De studerende skal kunne:
Generelt:
- Vælge teorier, modeller og metoder, der er relevante for problemerne i projektet
- Designe, dimensionere og dokumentere maskiner / software i overensstemmelse med regler og forskrifter
- Demonstrere selvinitiativ, interpersonelle færdigheder, kritik, selvkritik, ønske om at lære.
Klimaspecialisering:
- Anvende Design Thinking til at innovere løsninger med det formål at reducerer påvirkninger af miljøet
- Udvikle en teknisk løsning baseret på viden opnået gennem en innovationsproces
- Dokumentere løsningens påvirkninger af miljøet ved hjælp af LCA og afveje alternativer
Maskinspecialisering:
- Identificere og oversætte brugerbehov til produktkrav
- Vurdere løsningsforslag i et design- og funktionsperspektiv
Softwarespecialisering:
- Vise sin evne til på egen hånd at kunne forstå en metodik eller teknologi indenfor softwareudvikling.
Competences
Generelt:
- Anvende relevant projektledelsesværktøj
- Definere, styre og implementere tværfaglige projekter via en projektplan (projektbeskrivelsen)
Klimaspecialisering:
- Innovere, udvikle og evaluere tekniske bæredygtige løsninger der både imødekommer markedets behov, har forretningspotentiale og er designet til at påvirke miljøet mindst muligt
Maskinspecialisering:
- Implementere Design Thinking modeller til at starte, planlægge, innovere og gennemføre et designprojekt til et konceptuelt niveau ved at tage højde for flere dimensioner.
Softwarespecialisering:
- Den studerende videreudvikler sin forståelse af mulighederne indenfor proces og teknologi vedrørende udvikling af softwareprodukter.
- Demonstrerer styrker og svagheder ved de forskellige muligheder.
Topics
Teaching methods and study activities
Tværfagligt projektarbejde understøttet af både proces og faglig vejledning.
Fremstilling af produkt i form af model, prototype, program, poster eller lignende i laboratorier og værksteder.
Projektgrupper på 4-5 studerende indenfor specialisering.
Resources
Udleveres til de studerende via Itslearning.
Evaluation
Examination
Eksamensforudsætninger:
Godkendt projektbeskrivelse
Eksamensform:
Gruppeeksamen (engelsk) på basis af projektrapport (engelsk, 25 sider) og procesrapport (engelsk) afleveret inden den af vejlederne fastsatte deadline. Individuel bedømmelse.
Fælles fremlæggelse og eksaminering med fælles diskussion samt individuelle spørgerunder. Der beregnes ca. 15 minutter per studerende inkl. votering.
Individuel karakter gives på basis af en helhedsvurdering af det indleverede arbejde samt den enkeltes præstation under eksamen.
Intern Censur
Tilladte hjælpemidler:
Alle
Reeksamen:
Reeksamen foregår som ordinær eksamen.
For studerende, der ikke har bestået semesterprojekt afholdes informationsmøde i slutning af forårssemestret . Det er obligatorisk at deltage i mødet. Her oplyses om specifikke deadlines og nærmere forløb for projektarbejdet, ligesom der dannes nye projektgrupper, hvor det er muligt i forhold til antallet af ikke-beståede studerende på de enkelte semestre. På basis af den feedback, de studerende har modtaget efter ordinær eksamen, skal den studerende vælge om et nyt projekt udarbejdes, eller det ikke-beståede projekt skal revideres. Den studerende skal give tilbagemelding på dette på mødet.
Hvis man ikke har afleveret eller ikke har deltaget i den ordinære eksamen uden godkendt begrundelse skal den studerende lave et nyt projekt
Grading criteria
Additional information
Responsible
Susanne Halle Wase
Valid from
01-08-2024 00:00
Course type
Keywords