Print

Semesterprojekt 4

Code

XA-SEP4

Version

4.0

Offered by

Eksportingeniør

ECTS

10

Prerequisites

Semesterprojekt 1-3

Main purpose

Projektet er en tværfaglig opgave hvor hovedmålet er at kombinere elementer fra de tekniske specialiseringer med økonomiske beregninger. Desuden skal de studerende udvikle og forbedre deres kompetencer i projektarbejde og bruge de færdigheder, de har lært på tidligere kurser. 
Semesterprojektet omfatter følgende fagområder:
Maskiniteknologi: 
Mekanik (MEK1), Materailer og Teknologier (MMT1),

Softwarerteknologi:
Programmering Fortsat (PRF!), Software Engineering (SWE1)

Klimateknologi: 
Klimaforandringer og bæredygtighed (CCS1), Balanceforståelse (BAL1), og Vandproblematikker (VAN1

Økonomi for ingeniører (ECE1).  Beregning af økonomisk afkast og følsomhedsanalyser for en virksomhed der investerer i vedvarende energiløsninger.


Knowledge

Professionsfaglige læringsmål
De studerende skal kunne:

. Demonstrere kendskab til teorier, modeller og metoder fra fagfagene fra indeværende og tidligere semestre i forhold til løsningen af semesterprojektopgaven, herunder:
Maskinretning: 3D tegning (CAD) & Termodynamik og elektriske kredsløb
Klimaretning: Evaluerer og vurderer løsningens bæredygtighed, hvor der tages højde for produktets påvirkninger på planetary boundaries og kritiske ressourcer
- Softwareretning: Demonstrerer brugen af Unified Process Model og UML baseret diagrammer samt programmering af software ved hjælp af Java 
- Alle: Beregninger af rentabilitet og følsomhedsanalyser i forbindelse med kapitalinvesteringer


Skills

Professionsfaglige færdighedslæringsmål
De studerende skal kunne:  

- Udvælge teorier, modeller og metoder fra fagfagene fra indeværende og tidligere semestre og bringe dem i anvendelse i en form som er både relevant og rationel i forhold til løsningen af semesterprojektopgaven

PBL færdigheds-læringsmål:
De studerende skal kunne:

- anvende akademisk og teknisk skrivestil, rapportstruktur og regler for plagiering.

Competences

​Fagfaglige Kompetence læringsmål
De studerende skal kunne:

- Udvælge, kombinere og tilpasse teorier, modeller og metoder fra fagfagene fra indeværende og tidligere semestre og bringe dem i anvendelse i en form som er brugbar, relevant og rationel i forhold til løsningen af semesterprojektopgaven
 
PBL kompetence-læringsmål:
De studerende skal kunne:

- Kan planlægge, strukturere og udføre effektivt tværfagligt samarbejde.
- Kan reflektere over vidensdeling i projektgruppen og med andre grupper.
- Kan formidle og argumentere for projektarbejdets resultater og projektgruppens læreproces på en struktureret måde vha. faglige begreber, såvel skriftlig, grafisk som mundtligt.
- Kan argumentere for valg af kilder, metoder og løsninger på baggrund af en kritisk vurdering.
- Kan gøre rede for etiske overvejelser i projektarbejdet.
- Kan arbejde med et holistisk blik på projektet, fagene og omverdenen.

Topics

Teaching methods and study activities

Gruppearbejde om projekt understøttet af proces og faglig vejledning, Online-, video- og holdundervisning i centrale emner fulgt op af øvelser på klassen. 

Løbende evaluering og feedback i forløbet:
Projektbeskrivelse skal afleveres og godkendes

Uddannelsesspecifikt produkt:
Projektgruppen skal arbejde med en selvvalgt fagspecifik løsning (ud fra krav præsenteret af vejlederen) hvorefter der skal foretages beregninger af løsningens økonomiske fordelagtighed. Yderligere skal der laves en professionel video-præsentation, der viser systemets funktionalitet(er) og hovedkonklusioner fra den økonomiske analyse.   

Resources

​Udleveres til de studerende via ItsLearning

Evaluation

Examination

Eksamensforudsætning 
Godkendt projektbeskrivelse

Eksamensform:
Gruppeeksamen (på engelsk) på basis af projektrapport (på engelsk) og procesrapport (på engelsk) med fælles præsentation (ca. 15 min i alt for hele gruppen) og individuelt forsvar, hvor hele gruppen deltager (45 min i alt for hele gruppen). Individuel karakter gives på basis af en helhedsvurdering af det indleverede arbejde, præsentationen og individuelt forsvar.
Det skal tydeligt fremgå, hvem der har lavet hvilke afsnit i projektrapport og procesrapport. 
Alle gruppemedlemmer skal være med til at udfærdige projektbeskrivelse, projektrapport og procesrapport.

Projektrapport og procesrapport på engelsk skal være afleveret inden den af vejlederne fastsatte deadline.  Projektrapporten skal maksimum fylde 25 sider ekskl. bilag. (1 side = 2400 anslag inkl. mellemrum). Procesrapporten skal være som angivet i GBE guidelines.

Individuel karakter gives på basis af en helhedsvurdering af det indleverede arbejde samt den enkeltes præstation under eksamen.
Intern bedømmelse 

Tilladte hjælpemidler:
Alle

Reeksamen:
Reeksamen foregår som ordinær eksamen. 
For studerende, der ikke har bestået semesterprojekt afholdes informationsmøde i slutning af forårssemestret. Det er obligatorisk at deltage i mødet. Her oplyses om specifikke deadlines og nærmere forløb for projektarbejdet, ligesom der dannes nye projektgrupper, hvor det er muligt i forhold til antallet af ikke-beståede studerende på de enkelte semestre. På basis af den feedback, de studerende har modtaget efter ordinær eksamen, skal den studerende vælge om et nyt projekt udarbejdes, eller det ikke-beståede projekt skal revideres. Den studerende skal give tilbagemelding på dette på mødet. 
Hvis man ikke har afleveret eller ikke har deltaget i den ordinære eksamen uden godkendt begrundelse skal den studerende lave et nyt projekt

Grading criteria

​7-trins skala

Additional information

Responsible

Susanne Halle Wase / Lars Grunnet Jespersen

Valid from

01-02-2025 00:00

Course type

Keywords

Konstruktion af fagspecifik løsning. Beregning af rentabilitet af investeringen.