Print

Semesterprojekt 4 – Vedvarende energi i forretningsperespektiv

Code

MA-SEP4

Version

4.1

Offered by

Maskiningeniør

ECTS

10

Prerequisites

Main purpose

Anvendeliggøre fagfaglige kompetencer i en problembaseret kontekst og løse ingeniørfaglige problemstillinger med afsæt i nuværende og tidligere semestres fag.
Udvise evne til at prioritere mellem problemstillinger og arbejde i detaljen med udvalgte problemstilling(er)
Formålet med PBL-delen af kurset er at fremme de studerendes kompetencer inden for tværprofessionelt samarbejde. 

Knowledge

Professionsfaglige videns-læringsmål
Kender til teorier, modeller og metoder fra fagfagene i forhold til løsningen af semesterprojektopgaven.


Skills

Professionsfaglige færdigheds-læringsmål
Kan udvælge teorier, modeller og metoder fra fagfagene og bringe dem i anvendelse i en form som er både relevant og rationel i forhold til løsningen af semesterprojektopgaven.

PBL færdigheds-læringsmål
Kan anvende akademisk og teknisk skrivestil, rapportstruktur og regler for plagiering.




Competences

Professionsfaglige kompetence-læringsmål
Kan udvælge, kombinere og tilpasse teorier, modeller og metoder fra fagfagene og bringe dem i anvendelse i en form som er brugbar, relevant og rationel i forhold til løsningen af semesterprojektopgaven.

PBL kompetence-læringsmål
- Kan reflektere over vidensdeling i projektgruppen og med andre grupper. 
- Kan formidle og argumentere for projektarbejdets resultater og projektgruppens læreproces på en struktureret måde vha. faglige begreber, såvel skriftlig, grafisk som mundtligt.
- Kan argumentere for valg af kilder, metoder og løsninger på baggrund af en kritisk vurdering.
- Kan gøre rede for etiske overvejelser i projektarbejdet.
- Projektstyring WBS


Topics

Teaching methods and study activities

Gruppearbejde om projekt understøttet af proces og faglig vejledning,
Online-, video- og holdundervisning i centrale emner fulgt op af øvelser på klassen.

Fremstilling af produkt i form af model, prototype, program, poster eller lignende i laboratorier og værksteder. 

Uddannelsesspecifikt produkt



Resources

Evaluation

Examination

Eksamensforudsætninger
Ingen

Eksamensform: 
Gruppeeksamen på basis af Projektrapport og Proces rapport afleveret inden deadline. Individuel bedømmelse.
Gruppepræsentation ca. 20 minutter efterfulgt af fælles eksaminering med fælles diskussion og individuelle spørge-runder i ca. 20 minutter per studerende inklusiv votering.
Individuel karakter gives på basis af en helhedsvurdering af det indleverede arbejde samt den enkeltes præstation under eksamen.
Censur: Ekstern

Tilladte hjælpemidler: 
Alle

Reeksamen:
Den studerende reviderer det eksisterende projekt eller udarbejder et helt nyt projekt efter vejledning umiddelbart efter eksamen.
Projektet skal afleveres medio august. Der ydes ingen vejledning i perioden frem til aflevering. Projektet evalueres ved mundtlig reeksamen inden semesterstart i september.

Grading criteria

​7-trins skala

Additional information

Responsible

Nikolett Holm Szalai Thorup

Valid from

01-02-2025 00:00

Course type

Keywords

Anvendelse af ingeniørmæssige teorier og metoder med hovedvægt på dette semesters kurser - herunder· Termodynamisk· Varmeoverførsel • Energibesparelse og genvinding af spildenergi • FEM • Co2 reduktion ·Omkostningsanalyse· Praktikforberedelse. Vidensdeling. Kommunikation. Etik. Tværfagligt samarbejde inden for sektor.