Print

Semesterprojekt 4 – Vedvarende energi i forretningsperespektiv (gældende fra foråret 2026)

Code

MA-SEP4

Version

5.0

Offered by

Maskiningeniør

ECTS

10

Prerequisites

Main purpose

Anvendeliggøre fagfaglige kompetencer i en problembaseret kontekst og løse ingeniørfaglige problemstillinger med afsæt i nuværende og tidligere semestres fag.
Udvise evne til at prioritere mellem problemstillinger og arbejde i detaljen med udvalgte problemstilling(er)
Formålet med PBL-delen af kurset er at fremme de studerendes kompetencer inden for tværprofessionelt samarbejde. 

Knowledge

Professionsfaglige videns-læringsmål
Kender til teorier, modeller og metoder fra fagfagene i forhold til løsningen af semesterprojektopgaven.


Skills

Professionsfaglige færdigheds-læringsmål
Kan udvælge teorier, modeller og metoder fra fagfagene og bringe dem i anvendelse i en form som er både relevant og rationel i forhold til løsningen af semesterprojektopgaven.

PBL færdigheds-læringsmål
Kan anvende akademisk og teknisk skrivestil, rapportstruktur og regler for plagiering.




Competences

Professionsfaglige kompetence-læringsmål
Kan udvælge, kombinere og tilpasse teorier, modeller og metoder fra fagfagene og bringe dem i anvendelse i en form som er brugbar, relevant og rationel i forhold til løsningen af semesterprojektopgaven.

PBL kompetence-læringsmål
- Kan reflektere over vidensdeling i projektgruppen og med andre grupper. 
- Kan formidle og argumentere for projektarbejdets resultater og projektgruppens læreproces på en struktureret måde vha. faglige begreber, såvel skriftlig, grafisk som mundtligt.
- Kan argumentere for valg af kilder, metoder og løsninger på baggrund af en kritisk vurdering.
- Kan gøre rede for etiske overvejelser i projektarbejdet.
- Projektstyring WBS


Topics

Teaching methods and study activities

Gruppearbejde om projekt understøttet af proces og faglig vejledning,
Online-, video- og holdundervisning i centrale emner fulgt op af øvelser på klassen.

Fremstilling af produkt i form af model, prototype, program, poster eller lignende i laboratorier og værksteder. 

Uddannelsesspecifikt produkt



Resources

Evaluation

Examination

Eksamensforudsætninger
Ingen

Eksamensform: 
Gruppeeksamen med individuel bedømmelse.
Eksamen er på baggrund af projektrapport og procesrapport, afleveret inden deadline og i henhold til gældende guidelines herunder formalia-guide for VIA ingeniøruddannelser. 
Eksamen omfatter gruppepræsentation på ca. 20 minutter efterfulgt  af fælles eksaminering på ca. 20 minutter per studerende, inklusive votering. 
Til den mundtlige eksamen forventes det, at den studerende kan demonstrere ejerskab over projektet ved at give detaljerede forklaringer og refleksioner som svar på eksaminators spørgsmål.
Individuel karakter gives på basis af en helhedsvurdering af det indleverede arbejde samt den enkeltes præstation under eksamen.​

​Censur: Ekstern

Tilladte hjælpemidler: 
Alle

Reeksamen:
Den studerende reviderer det eksisterende projekt eller udarbejder et helt nyt projekt efter vejledning umiddelbart efter eksamen.
Projektet skal afleveres medio august. Der ydes ingen vejledning i perioden frem til aflevering. Projektet evalueres ved mundtlig reeksamen inden semesterstart i september.

Grading criteria

​7-trins skala

Additional information

Responsible

Nikolett Holm Szalai Thorup

Valid from

01-02-2026 00:00

Course type

Keywords

Anvendelse af ingeniørmæssige teorier og metoder med hovedvægt på dette semesters kurser - herunder· Termodynamisk· Varmeoverførsel • Energibesparelse og genvinding af spildenergi • FEM • Co2 reduktion ·Omkostningsanalyse· Praktikforberedelse. Vidensdeling. Kommunikation. Etik. Tværfagligt samarbejde inden for sektor.