Print
Code
FI-SEP4
Version
4.0
Offered by
Forsyningsingeniør
ECTS
10
Prerequisites
De studerende skal deltage i de fastlagte kurser, og kravene til projektarbejdet skal være opfyldt.
Main purpose
Med udgangspunkt i et stort kommunalt klimatilpasningsprojekt skal den eksisterende infrastruktur tilpasses og renoveres. Nødvendig omlægning af trafik, drikkevands-, regn- og spildevands- og fjernvarmeledninger skal planlægges. Tiltag for bæredygtig håndtering af regnvand opstrøms projektområdet kan indgå.
Formålet med PBL-delen af kurset er at fremme de studerendes kompetencer inden for samarbejde mellem og på tværs af forskellige discipliner der indgår i et stort infrastrukturprojekt.
Knowledge
Den studerende skal opnå forståelse for andre fagligheder i planlægning af projektets gennemførelse. Den studerende skal opnå forståelse for sammenhængen med vandhåndtering både opstrøms og nedstrøms projektområdet. Den studerende skal opnå viden til at planlægge og projektere en renovering af infrastruktur i byområder.
Skills
Den studerende skal opnå færdigheder til, at:
- anvende digital samarbejdsplatform
- demonstrere en forståelse for kompleksiteten af et infrastrukturprojekt
- demonstrere evnen til at kommunikere projektresultatet til bygherren
- analysere og anvende data
- forstå forskellige kommunikationsformer og kunne agere efter dette.
- gøre rede for etiske overvejelser i projektarbejdet
- reflektere over vidensdeling i projektgruppen og projektarbejdets kvalitet
- anvende akademisk og teknisk skrivestil, rapportstruktur og regler for plagiering.
Competences
Sidst på semestret skal den studerende opnå kompetencer til at:
- anvende digital samarbejdsplatform
- demonstrere en forståelse for kompleksiteten af et infrastrukturprojekt
- demonstrere evnen til at kommunikere projektresultatet til bygherren
- analysere og anvende data
- planlægge, strukturere og udføre effektivt tværfagligt samarbejde.
- reflektere over vidensdeling i projektgruppen og med andre grupper.
- formidle og argumentere for projektarbejdets resultater og projektgruppens læreproces på en struktureret måde vha. faglige begreber, såvel skriftlig, grafisk som mundtligt.
- argumentere for valg af kilder, metoder og løsninger på baggrund af en kritisk vurdering.
- gøre rede for etiske overvejelser i projektarbejdet.
Topics
Teaching methods and study activities
Projektperioden løber over 15 uger, med skemalagte lektioner de første 12 uger. Herefter arbejdes der fuldtid de efterfølgende 3 uger. Arbejdsindsatsen svarer til 275 timer.
Resources
Evaluation
Examination
Eksamensforudsætning:
Projektbeskrivelsen skal være afleveret i henhold til deadline og godkendt.
Eksamensform:
Gruppeeksamen med individuel bedømmelse på basis af projektrapport og procesrapport afleveret inden deadline.
De studerendes individuelle vægtning af faglige emner skal specificeres i procesrapporten.
Gruppepræsentation ca. 20 minutter efterfulgt af fælles evaluering med fælles diskussion og individuelle spørgerunder i ca. 20 minutter per studerende inklusiv votering.
Individuel karakter gives på basis af helhedsvurdering af det indleverede arbejde samt den enkeltes præsentation under eksamen.
Ekstern bedømmelse.
Tilladte hjælpemidler:
Alle
Reeksamen:
Ud fra det afleverede projekt giver eksaminator den studerende vejledning om nødvendige forbedringer i forhold til at kunne bestå eksamen (eventuelt, at der bør udfærdiges et nyt projekt).
De studerende oplyses om specifikke deadlines og nærmere forløb for projektarbejdet. Der dannes projektgrupper, hvis det er muligt.
Der ydes ingen vejledning i perioden frem til aflevering.
Projektet bedømmes ved en mundtlig reeksamen på baggrund af det opdaterede/nye projekt.
Grading criteria
Karakter efter 7-trinsskala.
Additional information
Responsible
Carsten Nielsen (carn)
Valid from
01-02-2025 00:00
Course type
Keywords
Klimatilpasning, koordinering, planlægning, projektering, vandhåndtering
Vidensdeling, kommunikation, etik, tværfagligt samarbejde inden for projektets discipliner