Print

Semesterprojekt 4 (FI-)

Code

FI-SEP4

Version

3.0

Offered by

Forsyningsingeniør

ECTS

10

Prerequisites

Main purpose

​Renovering af eksisterende infrastruktur samt planlægning af nødvendig omlægning af trafik, vand, spildevand og fjernvarme. Der skal ske en tværfaglig koordinering af arbejdets udførelse mellem forsyningsingeniørerne og bygningsingeniørerne.

Formålet med PBL-delen af kurset er at fremme de studerendes kompetencer inden for tværprofessionelt samarbejde. 

Knowledge

​Den studerende skal opnå forståelse for andre fagligheder i planlægning af projektets gennemførelse. Den studerende skal opnå viden til at planlægge og projektere en renovering af infrastruktur i byområder.

Skills

Den studerende skal opnå færdigheder til, at:
• Anvende digital samarbejdsplatform
• Demonstrere en forståelse for kompleksiteten af et infrastrukturprojekt
• Demonstrere evnen til at kommunikere projektresultatet til bygherren
• Analysere og anvende data
• Kunne forstå forskellige kommunikationsformer og kunne agere efter dette.
• Kunne gøre rede for etiske overvejelser i projektarbejdet
• Kunne reflektere over vidensdeling i projektgruppen og projektarbejdets kvalitet

PBL-færdighedslæringsmål
Kan anvende akademisk og teknisk skrivestil, rapportstruktur og regler for plagiering.


Competences

​Sidst på semestret skal den studerende opnå kompetencer til at:
• Anvende digital samarbejdsplatform
• Demonstrere en forståelse for kompleksiteten af et infrastrukturprojekt
• Demonstrere evnen til at kommunikere projektresultatet til bygherren
• Analysere og anvende data

PBL-kompetence​læringsmål
- Kunne planlægge, strukturere og udføre effektivt tværfagligt samarbejde.
- Kunne reflektere over vidensdeling i projektgruppen og med andre grupper. 
- Kunne formidle og argumentere for projektarbejdets resultater og projektgruppens læreproces på en struktureret måde vha. faglige begreber, såvel skriftlig, grafisk som mundtligt.
- Kunne argumentere for valg af kilder, metoder og løsninger på baggrund af en kritisk vurdering.
- Kunne gøre rede for etiske overvejelser i projektarbejdet.

Topics

Teaching methods and study activities

​Projektperioden løber over 15 uger, med skemalagte lektioner de første 12 uger. Herefter arbejdes der fuldtid de efterfølgende 3 uger. Arbejdsindsatsen svarer til 275 timer.

Resources

Evaluation

Examination

Eksamensforudsætning:
None

Eksamensform:
Gruppeeksamen med individuel bedømmelse på basis af projektrapport og procesrapport afleveret inden deadline. 
De studerendes individuelle vægtning af faglige emner skal specificeres i procesrapporten.
Gruppeeksamen med individuel bedømmelse.
Gruppepræsentation ca. 20 minutter efterfulgt af fælles evaluering med fælles diskussion og individuelle spørgerunder i ca. 20 minutter per studerende inklusiv votering.
Individuel karakter gives på basis af helhedsvurdering af det indleverede arbejde samt den enkeltes præsentation under eksamen.
Ekstern bedømmelse.

Tilladte hjælpemidler
Alle

​Reeksamen:
Ud fra det afleverede projekt giver eksaminator den studerende vejledning om nødvendige forbedringer i forhold til at kunne bestå eksamen (eventuelt, at der bør udfærdiges et nyt projekt).
De studerende oplyses om specifikke deadlines og nærmere forløb for projektarbejdet. Der dannes projektgrupper, hvis det er muligt.
Der ydes ingen vejledning i perioden frem til aflevering.
Projektet bedømmes på baggrund af det opdaterede/nye projekt. 
Der vil ikke være mundtligt forsvar ved reeksamen.

Grading criteria

​Karakter efter 7-trinsskala.

Additional information

Responsible

Henrik Bjørn

Valid from

01-02-2024 00:00:00

Course type

Keywords

Koordinering, planlægning, projektering, vandhåndtering Vidensdeling. Kommunikation. Etik. Tværfagligt samarbejde inden for sektor.