Print
Code
BY-SEP4
Version
3.0
Offered by
Bygningsingeniør
ECTS
10
Prerequisites
Main purpose
Renovering af eksisterende infrastruktur samt planlægning af nødvendig omlægning af trafik, vand, spildevand og fjernvarme. Der skal ske en tværfaglig koordinering af arbejdets udførelse mellem forsyningsingeniørerne og bygningsingeniørerne.
Formålet med PBL-delen af kurset er at fremme de studerendes kompetencer inden for tværprofessionelt samarbejde.
Knowledge
Den studerende skal opnå forståelse for andre fagligheder i planlægning af projektets gennemførelse. Den studerende skal opnå viden til at planlægge og projektere en renovering af infrastruktur i byområder.
Skills
Den studerende skal opnå færdigheder til, at:
• Anvende digital samarbejdsplatform
• Demonstrere en forståelse for kompleksiteten af et infrastrukturprojekt
• Demonstrere evnen til at kommunikere projektresultatet til bygherren
• Analysere og anvende data
• Kunne forstå forskellige kommunikationsformer og kunne agere efter dette.
• Kunne gøre rede for etiske overvejelser i projektarbejdet
• Kunne reflektere over vidensdeling i projektgruppen og projektarbejdets kvalitet
PBL færdigheds-læringsmål
• Kunne anvende akademisk og teknisk skrivestil, rapportstruktur og regler for plagiering.
Competences
Sidst på semestret skal den studerende opnå kompetencer til at:
• Anvende digital samarbejdsplatform
• Demonstrere en forståelse for kompleksiteten af et infrastrukturprojekt
• Demonstrere evnen til at kommunikere projektresultatet til bygherren
• Analysere og anvende data
• Forstå forskellige kommunikationsformer og kunne agere efter dette.
• Gøre rede for etiske overvejelser i projektarbejdet
• Reflektere over vidensdeling i projektgruppen og projektarbejdets kvalitet
PBL kompetence-læringsmål
• Kunne planlægge, strukturere og udføre effektivt tværfagligt samarbejde.
• Kunne reflektere over vidensdeling i projektgruppen og med andre
grupper.
• Kunne formidle og argumentere for projektarbejdets resultater og projektgruppens læreproces på en struktureret måde vha. faglige begreber, såvel skriftlig, grafisk som mundtligt.
• Kunne argumentere for valg af kilder, metoder og løsninger på baggrund af en kritisk vurdering.
• Kunne gøre rede for etiske overvejelser i projektarbejdet.
Topics
Teaching methods and study activities
Gruppearbejde om projekt understøttet af proces og faglig vejledning.
Online-, video- og holdundervisning i centrale emner fulgt op af øvelser på klassen.
Fremstilling af produkt i form af model, prototype, program, poster eller lignende i laboratorier og værksteder.
Projektperioden løber over 15 uger, med skemalagte lektioner de første 12 uger. Herefter arbejdes der fuldtid de efterfølgende 3 uger. Arbejdsindsatsen svarer til 275 timer.
Resources
Evaluation
Examination
Eksamensforudsætning:
None
Eksamensform:
Gruppeeksamen med individuel bedømmelse på basis af projektrapport og procesrapport afleveret inden deadline. De studerendes individuelle vægtning af faglige emner skal specificeres i procesrapporten.
Gruppepræsentation ca. 20 minutter efterfulgt af fælles evaluering med fælles diskussion og individuelle spørgerunder i ca. 20 minutter per studerende inklusiv votering.
Individuel karakter gives på basis af helhedsvurdering af det indleverede arbejde samt den enkeltes præsentation under eksamen.
Ekstern bedømmelse.
Tilladte hjælpemidler:
Alle
Reeksamen:
Ud fra det afleverede projekt giver eksaminator den studerende vejledning om nødvendige forbedringer i forhold til at kunne bestå eksamen (eventuelt, at der bør udfærdiges et nyt projekt).
De studerende oplyses om specifikke deadlines og nærmere forløb for projektarbejdet. Der dannes projektgrupper, hvis det er muligt.
Der ydes ingen vejledning i perioden frem til aflevering.
Projektet bedømmes på baggrund af det opdaterede/nye projekt. Der vil ikke være mundtligt forsvar ved reeksamen.
Grading criteria
Karakter efter 7-trinsskala.
Additional information
Responsible
Helle Rosengren (hero)
Valid from
01-02-2024 00:00:00
Course type
Keywords
Koordinering, planlægning, projektering, vandhåndtering
Vidensdeling. Kommunikation. Etik. Tværfagligt samarbejde inden for sektor.