Print

Semesterprojekt 3 (FI-)

Code

FI-SEP3

Version

6.0

Offered by

Forsyningsingeniør

ECTS

10

Prerequisites

Deltagelse i de sideløbende kurser:
Termodynamik og partikeldynamik (TER1)
Hydraulik 2 (HYD2)
Procesteknik (PRO1)
Vandkvalitet - kemi og mikrobiologi (CMI1)

Main purpose

Formålet er, at den studerende skal kunne analysere en eksisterende forsyningsproces (drikkevand, spildevand, fjernvarme eller klimatilpasning) og foreslå optimeringer.

Formålet med PBL-delen af kurset er at fremme de studerendes selvstændige vidensinddragelse, kritiske tænkning samt holistiske forståelse.

Knowledge

Den studerende får viden om, hvordan man:
- Beskriver de vigtigste områder inden for procesteknik
- Identificerer forskellige enheder eller processer i et forsyningsanlæg
- Beskriver funktionen af hver enhed

Skills

Efter afslutningen af kurset vil den studerende være i stand til at:
- Illustrere et forsyningsanlæg ved konstruktion af et simpelt proces- og instrumenteringsdiagram (P&ID)
- Demonstrere materiale/energibalancer for den samlede proces og for en eller flere specifikke forbindelser
- Lave et flowdiagram for et forsyningsanlæg
- Beregne retentionstid
- Præsentere navne på mikroorganismer ved hjælp af korrekt nomenklatur
- Beskrive gavnlige eller skadelige virkninger af en eller flere grupper af mikroorganismer
- Præsentere kemiske reaktioner
- Opsætte kemiske reaktioner til en eller flere relevante processer
- Vurdere om en given proces lever op til kvalitetskrav til et eller flere parametre
- Beskrive instrumentering og komponenter, der er relevante for forsyningsanlægget
- Planlægge, skrive og udføre review af en Projektrapport og Procesrapport
- Forberede og afholde en mundtlig præsentation.
- Indgå i en respektfuld dialog og samarbejde med virksomheder til gavn for begge parter.

PBL-færdighedslæringsmål
- Kan søge, finde og inddrage relevant viden.
- Kan anvende akademisk og teknisk skrivestil, rapportstruktur og regler for plagiering.
- Kan formidle projektarbejdets resultater og projektgruppens læreproces på en struktureret måde vha. faglige begreber, såvel skriftlig, grafisk som mundtligt.

Competences

Efter endt kursus vil den studerende være i stand til at:
- Analysere et forsyningsanlæg
- Foreslå potentielle procesoptimeringer

PBL-kompetencelæringsmål
- Kan strukturere og tilpasse gruppesamarbejdet til medlemmernes præferencer og kompetencer.
- Kan modtage og reflektere over vejledning og facilitering af gruppesamarbejdet.
- Er i stand til selvstændigt at planlægge, strukturere og optimere egen læringsproces på baggrund af tidligere forløb.
- Kan argumentere for valg af kilder, metoder og løsninger på baggrund af en kritisk vurdering.
- Kan inddrage en holistisk og bæredygtig tilgang til projektet med blik for sammenhænge til omverdenen.

Topics

Teaching methods and study activities

Gruppearbejde om projekt understøttet af proces og faglig vejledning.

Online-, video- og holdundervisning i centrale emner fulgt op af øvelser på klassen.

Løbende evaluering og feedback i forløbet
Godkendelse af problemformulering senest uge 43

Uddannelsesspecifikt produkt
Produktion af en Projekt- og Procesrapport som er iht. til læringsmål og VIAs projektguidelines.

Resources

Evaluation

Examination

Eksamensforudsætning:
Projektbeskrivelsen skal være afleveret i henhold til deadline og godkendt.

Eksamensform:
Gruppeeksamen med individuel bedømmelse på basis af projektrapport og procesrapport afleveret inden deadline. 
De studerendes individuelle vægtning af faglige emner skal specificeres i procesrapporten.
Gruppepræsentation ca. 20 minutter efterfulgt af fælles eksaminering med fælles diskussion og individuelle spørgerunder i ca. 20 minutter per studerende inklusive votering.
Individuel bedømmelse på basis af en helhedsvurdering af det indleverede arbejde samt den enkeltes præstation under den mundtlige eksamen.
Ekstern bedømmelse

Tilladte hjælpemidler:
Alle

Reeksamen:
​ud fra det afleverede projekt giver eksaminator den studerende vejledning om nødvendige forbedringer i forhold til at kunne bestå eksamen (eventuelt, at der bør udfærdiges et nyt projekt).
De studerende oplyses om specifikke deadlines og nærmere forløb for projektarbejdet. Der dannes projektgrupper, hvis det er muligt.
Der ydes ingen vejledning i perioden frem til aflevering.
Projektet bedømmes ved en mundtlig eksamen.

Grading criteria

​Karakter efter 7-trins-skala

Additional information

Responsible

Henrik Bjørn

Valid from

01-08-2023 00:00:00

Course type

Keywords

Materialebalancer, Flowdiagram, Regulering og styring, Enhedsoperationer, Hydrauliske beregninger, Procesoptimering Litteratursøgning, referencehåndtering, kritisk tænkning, holistisk forståelse.