Print
Semesterprojekt 2 (XR-) (fra S26)
Code
XR-SEP2
Version
2.0
Offered by
Software Ingeniør
ECTS
10
Prerequisites
Main purpose
Formålet er at udvikle og dokumentere et XR-Experience i Unity.
PBL-formålet er at fremme de studerendes kompetencer inden for tværprofessionelt samarbejde.
Knowledge
Anvende viden fra alle andre kurser på semesteret.
Skills
Professionsfaglige færdighedslæringsmål
- Dokumentere analyse og design af et software system ved brug af UML.
- Udarbejde krav, use case model, aktivitetsdiagrammer, systemsekvensdiagrammer, domænemodel.
- Anvende unit testing og use case testing baseret på krav og kode.
- Implementere et XR softwaresystem i C# ifølge systemets design.
- Kan anvende Scrum i kombination med Unified Process (UP) og relevante værktøjer i projektarbejdet.
PBL-færdighedslæringsmål
- Er i stand til aktivt at bruge og videreudvikle gruppekontrakten.
- Kan arbejde med udgangspunkt i projektgruppens egen problemformulering.
- Kan anvende gennemgåede teorier om personprofiler samt tværkulturelle aspekter i gruppesamarbejdet.
- Kan anvende viden om referencer og kildehåndtering.
- Kan anvende akademisk og teknisk skrivestil, rapportstruktur og regler for plagiering.
- Kan formidle projektarbejdets resultater og projektgruppens læreproces på en struktureret måde vha. faglige begreber, såvel skriftlig, grafisk som mundtligt.
Competences
Professionsfaglige kompetencelæringsmål
- Udføre et softwareprojekt med en tydelig sammenhæng mellem krav, analyse, design, implementering, test og dokumentation.
- Udarbejde et softwaredesign, der understøtter gruppesamarbejde.
- Anvende relevante design mønstre og principper, herunder SOLID, så det resulterer i et softwaresystem, der kan vedligeholdes.
- Foretage begrundede tekniske valg.
PBL-kompetencelæringsmål
- Kan beskrive eventuelle konflikter i gruppesamarbejdet samt formulere mulige løsninger herpå.
- Kan opstille og reflektere over egne læringsmål fra nuværende og forrige semester.
Topics
Teaching methods and study activities
Gruppearbejde om projekt understøttet af proces og faglig vejledning.
Online-, video- og holdundervisning i centrale emner.
Løbende evaluering og feedback i forløbet
Diverse obligatoriske feedbackmøder, samt løbende ad hoc møder.
Uddannelsesspecifikt produkt
Fremstilling af produkt i form af model og program.
Resources
Udleveres på læringsplatform.
Evaluation
Examination
Eksamensforudsætning:
Gennemført eller meriteret WS2, Kend din Profession.
Eksamensform:
Gruppeeksamen med individuel bedømmelse.
Eksamen er på baggrund af projektrapport og procesrapport, afleveret inden deadline og udført i henhold til gældende guidelines herunder formalia-guide for VIA ingeniøruddannelser.
Gruppepræsentation ca. 20 minutter efterfulgt af gruppeeksamen med fælles diskussion og individuelle spørgsmål i ca. 25 minutter per studerende, inklusive votering.
Til den mundtlige eksamen forventes det, at den studerende kan demonstrere ejerskab over projektet ved at give detaljerede forklaringer og refleksioner som svar på eksaminators spørgsmål.
Individuel karakter gives på basis af en helhedsvurdering af det indleverede arbejde samt den enkeltes præstation under eksamen.
Intern bedømmelse
Tilladte hjælpemidler:
Alle
Reeksamen:
Som den ordinære eksamen (nyt projekt).
Der vil ikke være vejledning under forløbet.
Grading criteria
Karakter efter 7-trinsskalaen.
Additional information
Responsible
Søren Klit Lambæk (sklm)
Valid from
01-02-2026 00:00
Course type
Keywords
Analyse, design, test, dokumentation, projektmetode, Scrum, Unified Process (UP), UML.
Samarbejde, konflikthåndtering, kulturforståelse, personprofiler, kommunikation, gruppearbejde.