Print
Code
FI-SEP2
Version
5.0
Offered by
Forsyningsingeniør
ECTS
10
Prerequisites
De studerende skal deltage i de fastlagte kurser, og kravene til projektarbejdet skal være opfyldt.
Main purpose
Byudviklingen fra første semester skal nu udstyres med en infrastruktur til at levere/håndtere de beregnede mængder drikkevand, spildevand og regnvand. Desuden skal vejene udformes til transport ind og ud af området.
Den nødvendige infrastruktur skal dimensioneres og udformes på en måde, der tager hensyn til bæredygtighed, lovgivning og miljø.
Formålet med PBL-delen af kurset er at fremme de studerendes kompetencer inden for tværprofessionelt samarbejde.
Knowledge
De studerende skal opnå forståelse for planlægning og design af bæredygtige infrastrukturelle konstruktioner og klimatilpasning i byområdet. De studerende skal opnå grundlæggende viden i processerne for transport af drikkevand, spildevand og regnvand. Endvidere skal der udformes veje til området.
Skills
De studerende skal kunne designe og dimensionere veje og rørsystemer til drikkevand og spildevand i projektområdet.
Den studerende skal endvidere kunne designe og dimensionere installationer til lokal regnvandshåndtering.
PBL færdigheds-læringsmål
- Er i stand til aktivt at bruge og videreudvikle gruppekontrakten.
- Kan arbejde med udgangspunkt i projektgruppens egen problemformulering.
- Kan anvende gennemgåede teorier om personprofiler samt tværkulturelle aspekter i gruppesamarbejdet.
- Kan anvende viden om referencer og kildehåndtering.
- Kan anvende akademisk og teknisk skrivestil, rapportstruktur og regler for plagiering.
- Kan formidle projektarbejdets resultater og projektgruppens læreproces på en struktureret måde vha. faglige begreber, såvel skriftlig, grafisk som mundtligt.
Competences
De studerende vil kunne:
- Bestemme en vejudlægning i forhold til Danske Vej-Standarder og placere forsyningsrør i en vej og/eller et fortov.
- Dimensionere forsyningsledninger baseret på efterspørgsel
- Vælge pumpetype, hvis det er nødvendigt
- Dimensionere den valgte pumpe, hvis det er nødvendigt
- Designe optimal rørnetværksstruktur
PBL kompetence-læringsmål
- Kan beskrive eventuelle konflikter i gruppesamarbejdet samt formulere mulige løsninger herpå.
- Kan opstille og reflektere over egne læringsmål fra nuværende og forrige semester.
Topics
Teaching methods and study activities
Problembaseret læring vil blive anvendt. De studerende deltager i at definere den viden, der er nødvendig for at gennemføre projektet.
Projektperioden er 15 uger, indarbejdet i skemaet for de første 12 uger og derefter fuldtids projektarbejde i løbet af de sidste 3 uger.
Arbejdstiden for hver studerende er ca. 275 timer.
Følgende kurser er direkte relateret til semesterprojektet:
INF1, HYD1 og CLP1.
Resources
Evaluation
Examination
Eksamensforudsætning:
Projektbeskrivelsen skal være afleveret i henhold til deadline og godkendt.
Eksamensform:
Gruppeeksamen med individuel bedømmelse på basis af projektrapport og procesrapport afleveret inden deadline.
De studerendes individuelle vægtning af faglige emner skal specificeres i procesrapporten.
Gruppepræsentation ca. 20 minutter efterfulgt af fælles eksaminering med fælles diskussion og individuelle spørgerunder i ca. 20 minutter per studerende inklusive votering.
Individuel bedømmelse på basis af en helhedsvurdering af det indleverede arbejde samt den enkeltes præstation under prøven.
Ekstern bedømmelse
Tilladte hjælpemidler:
Semesterprojektet
Reeksamen:
Ud fra det afleverede projekt giver eksaminator den studerende vejledning om nødvendige forbedringer i forhold til at kunne bestå eksamen (eventuelt, at der bør udfærdiges et nyt projekt).
De studerende oplyses om specifikke deadlines og nærmere forløb for projektarbejdet. Der dannes projektgrupper, hvis det er muligt.
Der ydes ingen vejledning i perioden frem til aflevering.
Projektet bedømmes ved en mundtlig eksamen.
Grading criteria
Karakter efter 7-trins-skala.
Additional information
Responsible
Helle Rosengreen og Henrik Bjørn
Valid from
01-02-2024 00:00:00
Course type
Keywords
Infrastrukturens dimensioner og struktur, veje, rør, regnvandkvalitet
Samarbejde, konflikthåndtering, kulturforståelse, personprofiler, kommunikation, gruppearbejde