Print
Code
BY-SEP2
Version
5.0
Offered by
Bygningsingeniør
ECTS
10
Prerequisites
Main purpose
Professionsfagligt formål
Formålet er planlægning og projektering af vejanlæg i åbent land samt demonstrere erhvervelsen af procesfærdigheder og samarbejdsevner.
PBL-formål
Formålet med PBL-delen af kurset er at fremme de studerendes kompetencer inden for samarbejde, planlægning og problemanalyse.
Knowledge
Professionsfaglige videnslæringsmål
Den studerende skal opnå viden til at planlægge og projektere et vejanlæg i åbent land.
Skills
Professionsfaglige færdighedslæringsmål:
Kan demonstrere forståelsen for kompleksiteten i et anlægsprojekt.
PBL-færdighedslæringsmål:
Er i stand til aktivt at bruge og videreudvikle gruppekontrakten.
Kan arbejde med udgangspunkt i projektgruppens egen problemformulering.
Kan anvende gennemgåede teorier om personprofiler samt tværkulturelle aspekter i gruppesamarbejdet.
Kan anvende viden om referencer og kildehåndtering.
Kan anvende akademisk og teknisk skrivestil, rapportstruktur og regler for plagiering.
Kan formidle projektarbejdets resultater og projektgruppens læreproces på en struktureret måde vha. faglige begreber, såvel skriftlig, grafisk som mundtligt.
Competences
Professionsfaglige kompetencelæringsmål:
Kan anvende viden, færdigheder og kompetencer opnået gennem semestret til at planlægge og projektere et vejanlæg i åbent land.
Kan planlægge en proces ved brug af planlægningsværktøjet MS project.
Kan planlægge jordarbejde ved brug af massekurver og flytteafstande.
PBL-kompetencelæringsmål:
Kan beskrive eventuelle konflikter i gruppesamarbejdet samt formulere mulige løsninger herpå.
Kan opstille og reflektere over egne læringsmål fra nuværende og forrige semester.
Topics
Teaching methods and study activities
Gruppearbejde om projekt understøttet af proces og faglig vejledning.
Online-, video- og holdundervisning i centrale emner fulgt op af øvelser på klassen.
Der gives faglige inputs om planlægning af jordarbejder i et større vejprojekt, herunder planlægningsmetoder- og værktøjer
Studietur: 3-dages studietur der understøtter det faglige og sociale miljø.
Uddannelsesspecifikt prdukt
Udarbejdelse af udførelsestegninger.
Resources
Evaluation
Examination
Eksamensforudsætning:
Ingen
Eksamensform:
Gruppeeksamen med individuel bedømmelse på basis af projektrapport og procesrapport afleveret inden deadline. Studerendes individuelle vægtning af faglige emner skal præciseres i procesrapporten.
Gruppepræsentation ca. 20 minutter efterfulgt af fælles eksaminering med fælles diskussion og individuelle spørgerunder i ca. 20 minutter per studerende inklusive votering.
Individuel karakter gives på basis af en helhedsvurdering af det indleverede arbejde samt den enkeltes præstation under prøven.
Ekstern bedømmelse.
Tilladte hjælpemidler:
Alle
Reeksamen:
Ud fra det afleverede projekt giver eksaminator den studerende vejledning om nødvendige forbedringer i forhold til at kunne bestå eksamen (eventuelt, at der bør udfærdiges et nyt projekt).
De studerende oplyses om specifikke deadlines og nærmere forløb for projektarbejdet. Der dannes projektgrupper, hvis det er muligt.
Der ydes ingen vejledning i perioden frem til aflevering.
Projektet bedømmes på baggrund af det opdaterede/nye projekt. Der vil ikke være mundtligt forsvar ved reeksamen.
Grading criteria
Karakter efter 7-trinsskala
Additional information
Responsible
Lotte Lassen (lotl)
Valid from
01-08-2023 00:00:00
Course type
Keywords
Analyse, planlægning, projektering, dokumentation, projektmetode.
Samarbejde, konflikthåndtering, kulturforståelse, personprofiler, kommunikation, gruppearbejde.