Print

Semesterprojekt 2 - Analytiske metoder inden for mekanik og materialer

Code

MA-SEP2

Version

3.2

Offered by

Maskiningeniør

ECTS

10

Prerequisites

Main purpose

Anvendeliggøre fagfaglige kompetencer i en problembaseret kontekst.
Løse ingeniørfaglige problemstillinger med afsæt i nuværende og tidligere semestres fag. Udvise evne til at prioritere mellem problemstillinger og arbejde i detaljen med udvalgte problemstilling(er).
Formålet med PBL-delen af kurset er at fremme de studerendes kompetencer inden for tværprofessionelt samarbejde.

Knowledge

Professionsfaglige videns læringsmål
Kender til teorier, modeller og metoder fra fagfagene i forhold til løsningen af semesterprojektopgaven.

Skills

Professionsfaglige færdigheds-læringsmål
Kan udvælge teorier, modeller og metoder fra fagfagene og bringe dem i anvendelse i en form som er både relevant og rationel i forhold til løsningen af semesterprojektopgaven

PBL færdigheds-læringsmål
- Er i stand til aktivt at bruge og videreudvikle gruppekontrakten.
- Kan arbejde med udgangspunkt i projektgruppens egen problemformulering.
- Kan anvende gennemgåede teorier om personprofiler samt tværkulturelle aspekter i gruppesamarbejdet.
- Kan anvende viden om referencer og kildehåndtering.
- Kan anvende akademisk og teknisk skrivestil, rapportstruktur og regler for plagiering.
- Kan formidle projektarbejdets resultater og projektgruppens læreproces på en struktureret måde vha. faglige begreber, såvel skriftlig, grafisk som mundtligt.

Competences

Professionsfaglige kompetence-læringsmål
Kan ud​vælge, kombinere og tilpasse teorier, modeller og metoder fra fagfagene og bringe dem i anvendelse i en form som er brugbar, relevant og rationel i forhold til løsningen af semesterprojektopgaven.

PBL kompetence-læringsmål
- Kan beskrive eventuelle konflikter i gruppesamarbejdet samt formulere mulige løsninger herpå.
- Kan opstille og reflektere over egne læringsmål fra nuværende og forrige semester.
- Projektstyring: WBS

Topics

Teaching methods and study activities

- Gruppearbejde om projekt understøttet af proces og faglig vejledning,
- Online-, video- og holdundervisning i centrale emner fulgt op af øvelser på klassen.
- Fremstilling af produkt i form af model, prototype, program, poster eller lignende i laboratorier og værksteder. (Se Uddannelsesspecifikt produkt)

Uddannelsesspecifikt produkt: 
Projektdokumentation i form af Projektrapport og Procesrapport med bilag. Projekt output i fysisk form som eksempelvis Poster - System - Prototyper etc.


Resources

Evaluation

Examination

Eksamensforudsætninger
Ingen

Eksamensform:
Gruppeeksamen på basis af projektrapport og procesrapport med individuel bedømmelse.
Gruppepræsentation ca. 20 minutter efterfulgt af fælles eksaminering med fælles diskussion og individuelle spørgerunder i ca. 20 minutter per studerende inklusiv votering.
Individuel karakter gives på basis af en helhedsvurdering af det indleverede arbejde samt den enkeltes præstation under eksamen.
Intern censur

Tilladte hjælpemidler:
Alle

Reeksamen:
Den studerende reviderer det eksisterende projekt eller udarbejder et helt nyt projekt efter vejledning umiddelbart efter eksamen. 
Projektet skal afleveres medio august. Der ydes ingen vejledning i perioden frem til aflevering. 
Projektet evalueres ved mundtlig reeksamen inden seme-sterstart i september.

Grading criteria

​Karakter efter 7-trins-skala  ​

Additional information

Responsible

Nikolett Holm Szalai Thorup

Valid from

01-02-2025 00:00

Course type

Keywords

Anvendelse af lngeniørmæssige teorier og metoder med hovedvægt på indeværende semesters kurser. - Analytiske metoder indenfor mekanik og materialer - Dynamik - Anvendt matematik - Materialevalg - Teknologivalg - CES Edupack - Mathcad - Prototyper som arbejdsmetode. Samarbejde, konflikthåndtering, kulturforståelse, personprofiler, kommunikation, gruppearbejde