Print
Semesterprojekt 2 - Analytiske metoder inden for mekanik og materialer (TM-)
Code
TM-SEP2
Version
1.0
Offered by
Maskiningeniør
ECTS
10
Prerequisites
Main purpose
Anvendeliggøre fagfaglige kompetencer i en problembaseret kontekst.
Løse ingeniørfaglige problemstillinger med afsæt i nuværende og tidligere semestres fag.
Udvise evne til at prioritere mellem problemstillinger og arbejde i detaljen med udvalgte problemstilling(er)
Knowledge
Faglig:
Kender til teorier, modeller og metoder fra fagfagene i forhold til løsningen af semesterprojektopgaven.
Proces:
Effektive teams: Kan referere til viden om egne styrker og svagheder i forbindelse med gruppearbejdet, inddrage teorier om personprofiler og personlige og interpersonelle kompetencer samt kulturforskelle.
Projektstyring: Kan identificere relevante projektstyringsmetoder, herunder planlægning, mødeledelse, risikovurdering og kvalitetssikring.
Skills
Faglig:
Kan udvælge teorier, modeller og metoder fra fagfagene og bringe dem i anvendelse i en form som er både relevant og rationel i forhold til løsningen af semesterprojektopgaven
Proces:
Effektive teams: Kan identificere og beskrive gruppens udvikling. Kan anvende gennemgåede teorier om personprofiler samt tværkulturelle aspekter i gruppesamarbejdet med henblik på at beskrive eventuelle konflikter i gruppesamarbejdet samt formulere mulige løsninger herpå.
Egen læringsproces: Kan beskrive behov i forhold til egen motivation for læring og agere derefter. Kan identificere og anvende foretrukne studieteknikker. Kan opstille og reflektere over egne læringsmål fra nuværende og forrige semester i procesrapporten med henblik på fremadrettet forbedring.
Projektramme: Kan formidle projektarbejdets resultater og projektgruppens læreproces på en struktureret måde vha. faglige begreber, såvel skriftlig, grafisk som mundtligt. Kan anvende viden om referencer og kildehåndtering.
PBL: Kan beskrive hvilke faktorer, der influerer på den individuelle og gruppebaserede læring i PBL-forløbet. Kan arbejde med udgangspunkt i projektgruppens egen problemformulering. Kan arbejde tværfagligt.
Projektstyring: Kan anvende professionsrelaterede metoder og værktøjer i projektarbejdet. Kan anvende digitale værktøjer som office værktøjer, digital projektledelse samt digitale viden opsamlingsværktøjer og portaler.
Competences
Faglig:
Kan udvælge, kombinere og tilpasse teorier, modeller og metoder fra fagfagene og bringe dem i anvendelse i en form som er brugbar, relevant og rationel i forhold til løsningen af semesterprojektopgaven
Proces:
Effektive teams: Er i stand til at tage ansvar for samarbejdet i gruppen og aktivt bruge og videreudvikle gruppekontrakten Opstille og udvælge udviklings- og handlemuligheder i forhold til gruppens udvikling.
Egen læringsproces: Er i stand til selvstændigt at give og modtage konstruktiv feedback i forbindelse med egen og andres læringsproces
Er i stand til selvstændigt at tilpasse egen læringsproces ud fra erfaring og viden om egne præferencer.
Projektramme: Kan i projektgruppen arbejde metodisk og struktureret med semesterprojektet.
PBL: Kan tage ansvar for den studenterstyrede del af semesterprojektet
Projektstyring: Kan tage ansvar for projektarbejdets styring med løbende tilpasning mellem opgaver og ressourcer.
Topics
Teaching methods and study activities
Gruppearbejde om projekt understøttet af proces og faglig vejledning,
Online-, video- og holdundervisning i centrale emner fulgt op af øvelser på klassen.
Produkt:
Projektdokumentation i form af Hovedrapport og Procesrapport med bilag.
Projekt output i fysisk form som eksempelvis Poster – System - Prototyper etc.
Opdateret individuel Portfolie rapport
Resources
Evaluation
Examination
Eksamensforudsætninger
Ingen
Eksamensform:
Gruppeeksamen på basis af projektrapport og procesrap-port med individuel bedømmelse.
Gruppepræsentation ca. 20 minutter efterfulgt af fælles eksaminering med fælles diskussion og individuelle spørge-runder i ca. 20 minutter per studerende inklusiv votering.
Individuel karakter gives på basis af en helhedsvurdering af det indleverede arbejde samt den enkeltes præstation under eksamen.
Intern censur
Tilladte hjælpemidler:
Alle
Reeksamen:
Den studerende reviderer det eksisterende projekt eller udarbejder et helt nyt projekt efter vejledning umiddelbart efter eksamen.
Projektet skal afleveres medio august. Der ydes ingen vejledning i perioden frem til aflevering.
Projektet evalueres ved mundtlig reeksamen inden seme-sterstart i september.
Grading criteria
Karakter efter 7-trins-skala
Additional information
Responsible
Bo Leander Gylling
Valid from
01-02-2025 00:00:00
Course type
Keywords
Faglig:
- Anvendelse af Ingeniørmæssige teorier og metoder med hovedvægt på indeværende semesters kurser.
- Analytiske metoder indenfor mekanik og materialer
- Dynamik
- Anvendt matematik
- Materialevalg
- Teknologivalg
- CES Edupack
- Mathcad
- Prototyper som arbejdsmetode
Proces:
- Samarbejde
- Planlægning
- Problemanalyse
- MS project