Print
Semesterprojekt 2 - Analytiske metoder inden for mekanik og materialer (gældende fra foråret 2026)
Code
MA-SEP2
Version
4.0
Offered by
Maskiningeniør
ECTS
10
Prerequisites
Main purpose
Anvendeliggøre fagfaglige kompetencer i en problembaseret kontekst.
Løse ingeniørfaglige problemstillinger med afsæt i nuværende og tidligere semestres fag. Udvise evne til at prioritere mellem problemstillinger og arbejde i detaljen med udvalgte problemstilling(er).
Formålet med PBL-delen af kurset er at fremme de studerendes kompetencer inden for tværprofessionelt samarbejde.
Knowledge
Professionsfaglige videns læringsmål
Kender til teorier, modeller og metoder fra fagfagene i forhold til løsningen af semesterprojektopgaven.
Skills
Professionsfaglige færdigheds-læringsmål
Kan udvælge teorier, modeller og metoder fra fagfagene og bringe dem i anvendelse i en form som er både relevant og rationel i forhold til løsningen af semesterprojektopgaven
PBL færdigheds-læringsmål
- Er i stand til aktivt at bruge og videreudvikle gruppekontrakten.
- Kan arbejde med udgangspunkt i projektgruppens egen problemformulering.
- Kan anvende gennemgåede teorier om personprofiler samt tværkulturelle aspekter i gruppesamarbejdet.
- Kan anvende viden om referencer og kildehåndtering.
- Kan anvende akademisk og teknisk skrivestil, rapportstruktur og regler for plagiering.
- Kan formidle projektarbejdets resultater og projektgruppens læreproces på en struktureret måde vha. faglige begreber, såvel skriftlig, grafisk som mundtligt.
Competences
Professionsfaglige kompetence-læringsmål
Kan udvælge, kombinere og tilpasse teorier, modeller og metoder fra fagfagene og bringe dem i anvendelse i en form som er brugbar, relevant og rationel i forhold til løsningen af semesterprojektopgaven.
PBL kompetence-læringsmål
- Kan beskrive eventuelle konflikter i gruppesamarbejdet samt formulere mulige løsninger herpå.
- Kan opstille og reflektere over egne læringsmål fra nuværende og forrige semester.
- Projektstyring: WBS
Topics
Teaching methods and study activities
- Gruppearbejde om projekt understøttet af proces og faglig vejledning,
- Online-, video- og holdundervisning i centrale emner fulgt op af øvelser på klassen.
- Fremstilling af produkt i form af model, prototype, program, poster eller lignende i laboratorier og værksteder. (Se Uddannelsesspecifikt produkt)
Uddannelsesspecifikt produkt:
Projektdokumentation i form af Projektrapport og Procesrapport med bilag. Projekt output i fysisk form som eksempelvis Poster - System - Prototyper etc.
Resources
Evaluation
Examination
Eksamensforudsætninger
Ingen
Eksamensform:
Gruppeeksamen med individuel bedømmelse.
Eksamen er på baggrund af projektrapport og procesrapport, afleveret inden deadline og i henhold til gældende guidelines herunder formalia-guide for VIA ingeniøruddannelser.
Eksamen omfatter gruppepræsentation på ca. 20 minutter efterfulgt af fælles eksaminering på ca. 20 minutter per studerende, inklusive votering.
Til den mundtlige eksamen forventes det, at den studerende kan demonstrere ejerskab over projektet ved at give detaljerede forklaringer og refleksioner som svar på eksaminators spørgsmål.
Individuel karakter gives på basis af en helhedsvurdering af det indleverede arbejde samt den enkeltes præstation under eksamen.
Intern censur
Tilladte hjælpemidler:
Alle
Reeksamen:
Den studerende reviderer det eksisterende projekt eller udarbejder et helt nyt projekt efter vejledning umiddelbart efter eksamen.
Projektet skal afleveres medio august. Der ydes ingen vejledning i perioden frem til aflevering.
Projektet evalueres ved mundtlig reeksamen inden seme-sterstart i september.
Grading criteria
Karakter efter 7-trins-skala
Additional information
Responsible
Nikolett Holm Szalai Thorup
Valid from
01-02-2026 00:00
Course type
Keywords
Anvendelse af lngeniørmæssige teorier og metoder med hovedvægt på indeværende semesters kurser. - Analytiske metoder indenfor mekanik og materialer - Dynamik - Anvendt matematik - Materialevalg - Teknologivalg - CES Edupack - Mathcad - Prototyper som arbejdsmetode.
Samarbejde, konflikthåndtering, kulturforståelse, personprofiler, kommunikation, gruppearbejde