Print
Code
XA-SEP1
Version
5.1
Offered by
Eksportingeniør
ECTS
10
Prerequisites
Ingen
Main purpose
For at opøve den studerendes praktiske professionskompetencer arbejdes der i Semester og Bachelorprojekterne på VIA Engineering i en gruppekontekst med løsning af et aktuelt, fagligt problem.
Formålet er således:
- Anvendeliggøre fagfaglige kompetencer i en problembaseret kontekst.
- Løse ingeniørfaglige problemstillinger med afsæt i nuværende semestres fag.
- Udvise evne til at prioritere mellem problemstillinger og arbejde i detaljen med udvalgte problemstilling
Fokus for undervisningen i SEP1 er LÆRE AT LÆRE. Projektmetode og PBL, herunder grundlæggende indførsel i studieteknik og teambaseret projektarbejde.
Grundlæggende indførsel i studieteknik og teambaseret projektarbejde. Formålet er at give de studerende en introduktion til problembaseret læring gennem arbejdet med en specifik problemstilling.
Semesterprojektet omfatter to fagområder: Grundlæggende Ingeniørkundskab Software (EBS1) og Introduktion til bæredygtig omstilling (CCS1). På baggrund af oplæg fra underviserne udarbejder de studerende en problemformulering, der inddrager begge fag.
Knowledge
Grundlæggende Ingeniørkundskab Software (EBS1)- Identificere og beskrive de forskellige stadier i en softwareudviklingsproces.
- Redegøre for funktionaliteten af et softwaresystem.
- Beskrive og give eksempler på softwaresystemer.
Introduktion til bæredygtig omstilling (CCS1)
- Identificere samt redegøre for klimaaftrykket for en valgt problemstilling og efterfølgende løsningspotentiale og redegøre for effekterne..
- Reflektere samt redegøre for de overordnede bæredygtighedsudfordringer, her kan inddrages de tematikker som at lært i CSS1 kurset.
- Der ønskes at den studerende udvikler en figur som illustrerer de komplekse sammenhænge der kan forekomme ved implementering af valgte løsning.
Skills
PBL færdigheds-læringsmål:
Kan sammen med gruppen indgå i og etablere samarbejde med projektgruppe og vejleder. Anvende inddragede teorier om gruppedynamikker, teamsamarbejde og konfliktløsning. Kan sammen med gruppen formulere og anvende en gruppekontrakt.
Identificere relevante problemstillinger, opstille en problemformulering, samt gøre rede for løsningsforslag Kan anvende viden om referencer og kildehåndtering. Kan anvende akademisk og teknisk skrivestil, rapportstruktur og regler for plagiering. Kan formidle projektarbejdets resultater mundtligt, skriftligt og grafisk til forskellige målgrupper.
Professionsfaglige læringsmål
De studerende skal kunne:
Grundlæggende Ingeniørkundskab Software (EBS1)
- Analysere et problemområde med henblik på at aflede krav.
- Designe og bygge et softwaresystem.
- Udføre tests i relation til afledte krav.
- Anvende en projektmetodologi til at strukturere udviklingsarbejdet.
Introduktion til bæredygtig omstilling (CCS1)- Identificere relevante verdensmål.
- Lære at identificere og navigere i kompleksiteten.
- Lærer at omsætte problemstillinger til underliggende CO2eg der muliggør konkret kvantificerbar beregning af klima og miljøpåvirkning af løsning.
Competences
PBL kompetence-læringsmål:
Anvende og reflektere over inddraget læringsteori og motivationsteori. Beskrive og reflektere over projektgruppens samarbejde.
Professionsfaglige læringsmål
De studerende skal kunne:
Grundlæggende Ingeniørkundskab Software (EBS1)- Reflektere over udviklingen af et softwaresystem til et specifikt formål.
- Planlægge og udføre en softwareudviklingsproces
Introduktion til bæredygtig omstilling (CCS1)- Forstå og reflektere over kompleksiteten i klima og bæredygtighed.
- Planlægge,, udføre analyse og kvantificer CO2eg samt anvende det til vurdering af løsningens bæredygtighed
Topics
Teaching methods and study activities
Gruppearbejde om projekt understøttet af proces og faglig vejledning,
Online-, video- og holdundervisning i centrale emner efterfulgt af øvelser på klassen.
Fremstilling af produkt i form af læringsspil.
Løbende evaluering og feedback i forløbet
Projektbeskrivelse skal afleveres og godkendes.
Uddannelsesspecifikt Produkt:U
dvikling af et læringsspil med udgangspunkt i de opnåede kompetencer fra faget EBS1.
Resources
Udleveres til de studerende via Itslearning.
Evaluation
Examination
Eksamensforudsætninger:
Godkendt projektbeskrivelse.
Eksamensform:
Gruppeeksamen på basis af projektrapport og procesrapport med fælles præsentation (ca. 15 min i alt for hele gruppen) og individuelt forsvar, hvor hele gruppen deltager (45 min i alt for hele gruppen). Individuel karakter gives på basis af en helhedsvurdering af det indleverede arbejde, præsentationen og individuelt forsvar.
Det skal tydeligt fremgå, hvem der har lavet hvilke afsnit i projektrapport og procesrapport.
Alle gruppemedlemmer skal være med til at udfærdige projektbeskrivelse, projektrapport og procesrapport.
Gruppestørrelse: 4-5 studerende pr. gruppe. Er der færre i gruppen kan eksaminationstiden sættes tilsvarende ned.
Projektrapport og procesrapport skal være afleveret inden den fastsatte deadline.
Projektrapporten skal være på max. 18 sider eksklusive bilag.
Procesrapporten skal være på max. 18 sider eksklusive bilag. (1 side = 2400 anslag inkl. mellemrum).
Sprog: Dansk
Intern censur
Tilladte hjælpemidler:
Alle
Reeksamen:
Reeksamen foregår som ordinær eksamen.
For studerende, der ikke har bestået semesterprojekt afholdes informationsmøde i slutning af forårssemestret. Det er obliga-torisk at deltage i mødet. Her oplyses om specifikke deadlines og nærmere forløb for projektarbejdet, ligesom der dannes nye projektgrupper, hvor det er muligt i forhold til antallet af ikke-beståede studerende på de enkelte semestre. På basis af den feedback, de studerende har modtaget efter ordinær eksamen, skal den studerende vælge om et nyt projekt udarbejdes, eller det ikke-beståede projekt skal revideres. Den studerende skal give tilbagemelding på dette på mødet.
Hvis man ikke har afleveret eller ikke har deltaget i den ordi-nære eksamen uden godkendt begrundelse skal den studeren-de lave et nyt projekt
Grading criteria
Karakter efter 7-trins-skala
Additional information
Semeserprojektrapporten skrives på dansk.
Responsible
Majken Ingemann Stoklund
Valid from
01-08-2024 00:00
Course type
Keywords
Lære at lære - projektbaseret læring (PBL) – egen læringsproces –
rapportskrivning – samarbejde, programmering,softwareudviklings proces, skriftlig fagkommunikation