Print

Semesterprojekt 1 - PC-spil

Code

XR-SEP1

Version

1.0

Offered by

Software Ingeniør

ECTS

10

Prerequisites

Main purpose

Formålet er at udvikle og dokumentere et PC-spil.

PBL-formålet er at
• Anvendeliggøre fagfaglige kompetencer i en problembaseret kontekst.
• Løse ingeniørfaglige problemstillinger med afsæt i det nuværende semesters fag. 
• Udvise evne til at prioritere mellem problemstillinger og arbejde i detaljen med udvalgte problemstilling.

Fokus for undervisningen i SEP1 er LÆRE AT LÆRE, projektmetode og PBL, herunder grundlæggende indførsel i studieteknik og teambaseret projektarbejde.

Knowledge

​Den studerende kan anvende viden fra andre kurser på samme semester OOP1, DAP1 og SPL1. 

Skills

Professionsfaglige færdighedslæringsmål: 
- Udlede krav ud fra et givet spildesign. 
- Anvende use case modellering og designe aktivitetsdiagrammer. 
- Designe og dokumentere game mechanics & arkitektur. 
- Designe UML klassediagrammer. 
- Designe et sekvensdiagram med udgangspunkt i en essentiel metode. 
- Implementere et software system ved brug af objekt-orienteret programmering. 
- Udføre tests i relation til udledte krav. 

PBL-færdighedslæringsmål:  
- Kan sammen med gruppen indgå i og etablere samarbejde med projektgruppe og vejleder. 
- Anvende inddragede teorier om gruppedynamikker, teamsamarbejde og konfliktløsning. 
- Kan sammen med gruppen formulere og anvende en gruppekontrakt. 
- Identificere relevante problemstillinger, opstille en problemformulering, samt gøre rede for løsningsforslag. 
- Kan anvende viden om referencer og kildehåndtering.  
- Kan anvende akademisk og teknisk skrivestil, rapportstruktur og regler for plagiering. 
- Kan formidle projektarbejdets resultater mundtligt, skriftligt og grafisk til forskellige målgrupper. ​

Competences

​Professionsfaglige kompetencelæringsmål:
- Illustrere sammenhængen mellem de forskellige discipliner i softwareudvikling.

PBL kompetence-læringsmål:
- Anvende og reflektere over inddraget læringsteori og motivationsteori.
- Beskrive og reflektere over projektgruppens samarbejde.

Topics

Teaching methods and study activities

Gruppearbejde i projektet understøttet af proces og teknisk vejledning.

Fælles forelæsning på tværs af Engineerings uddannelser fulgt op af øvelser på klassen.
Vejledning.
Online-, video- og holdundervisning i centrale emner fulgt op af øvelser på klassen.

Løbende evaluering og feedback i forløbet
Afleveringer og feedback fremgår af læringsplatform

Uddannelsesspecifikt produkt
PC spil.
Projektdokumentation i form af Hovedrapport og Procesrapport med bilag .
Opdateret individuel Portfolie rapport.

Resources

​Udover materiale tilgængeligt i SPL1, DAP1 og OOP1 vil læsestof kunne findes på læringsplatformen.​

Evaluation

Examination

​Eksamensforudsætning
Ingen

Eksamensform
Gruppeeksamen med individuel bedømmelse.
Eksamen er på baggrund af projektrapport og procesrapport, der er afleveret inden deadline og udført i henhold til de gældende formalitetskriterier, der er angivet i Softwareingeniørspecifikke retningslinjer. 
Gruppepræsentation på 5 minutter gange antal af gruppemedlemmer efterfulgt af fælles eksaminering på 15 minutter gange antal af gruppe­medlemmer, inkl. votering.
Individuel karakter gives på basis af en helhedsvurdering af det indleverede arbejde samt den enkeltes præstation under eksamen.
Intern bedømmelse

Tilladte hjælpemidler:
Alle

Reeksamen
Som den ordinære eksamen (nyt projekt). 
Der vil ikke være vejledning under forløbet. 

Grading criteria

​Karakter efter 7-trins-skala ​

Additional information

Responsible

Søren Klit Lambæk (sklm)

Valid from

01-08-2024 00:00:00

Course type

Keywords

PC-spil, softwareudvikling, systemudvikling, lære at lære, PBL, egen læringsproces, rapportskrivning, samarbejde