Print
Semesterprojekt 1 - PC-spil
Code
XR-SEP1
Version
2.0
Offered by
Software Ingeniør
ECTS
10
Prerequisites
Main purpose
Formålet er at udvikle og dokumentere et PC-spil.
PBL-formålet er at
• Anvendeliggøre fagfaglige kompetencer i en problembaseret kontekst.
• Løse ingeniørfaglige problemstillinger med afsæt i det nuværende semesters fag.
• Udvise evne til at prioritere mellem problemstillinger og arbejde i detaljen med udvalgte problemstilling.
Fokus for undervisningen i SEP1 er LÆRE AT LÆRE, projektmetode og PBL, herunder grundlæggende indførsel i studieteknik og teambaseret projektarbejde.
Knowledge
Den studerende kan anvende viden fra andre kurser på samme semester OOP1, DAP1 og SPL1.
Skills
Professionsfaglige færdighedslæringsmål:
- Udlede krav ud fra et givet spildesign.
- Anvende use case modellering og designe aktivitetsdiagrammer.
- Designe og dokumentere game mechanics & arkitektur.
- Designe UML klassediagrammer.
- Designe et sekvensdiagram med udgangspunkt i en essentiel metode.
- Implementere et software system ved brug af objekt-orienteret programmering.
- Udføre tests i relation til udledte krav.
PBL-færdighedslæringsmål:
- Kan sammen med gruppen indgå i og etablere samarbejde med projektgruppe og vejleder.
- Anvende inddragede teorier om gruppedynamikker, teamsamarbejde og konfliktløsning.
- Kan sammen med gruppen formulere og anvende en gruppekontrakt.
- Identificere relevante problemstillinger, opstille en problemformulering, samt gøre rede for løsningsforslag.
- Kan anvende viden om referencer og kildehåndtering.
- Kan anvende akademisk og teknisk skrivestil, rapportstruktur og regler for plagiering.
- Kan formidle projektarbejdets resultater mundtligt, skriftligt og grafisk til forskellige målgrupper.
Competences
Professionsfaglige kompetencelæringsmål:
- Illustrere sammenhængen mellem de forskellige discipliner i softwareudvikling.
PBL kompetence-læringsmål:
- Anvende og reflektere over inddraget læringsteori og motivationsteori.
- Beskrive og reflektere over projektgruppens samarbejde.
Topics
Teaching methods and study activities
Gruppearbejde i projektet understøttet af proces og teknisk vejledning.
Fælles forelæsning på tværs af Engineerings uddannelser fulgt op af øvelser på klassen.
Vejledning.
Online-, video- og holdundervisning i centrale emner fulgt op af øvelser på klassen.
Løbende evaluering og feedback i forløbet
Afleveringer og feedback fremgår af læringsplatform
Uddannelsesspecifikt produkt
PC spil.
Projektdokumentation i form af Hovedrapport og Procesrapport med bilag .
Opdateret individuel Portfolie rapport.
Resources
Udover materiale tilgængeligt i SPL1, DAP1 og OOP1 vil læsestof kunne findes på læringsplatformen.
Evaluation
Examination
Eksamensforudsætning:
Ingen
Eksamensform:
Gruppeeksamen med individuel bedømmelse.
Eksamen er på baggrund af projektrapport og procesrapport, afleveret inden deadline og udført i henhold til gældende guidelines herunder formalia-guide for VIA ingeniøruddannelser.
Gruppepræsentation på 5 minutter gange antal af gruppemedlemmer efterfulgt af fælles eksaminering på 15 minutter gange antal af gruppemedlemmer, inkl. votering.
Til den mundtlige eksamen forventes det, at den studerende kan demonstrere ejerskab over projektet ved at give detaljerede forklaringer og refleksioner som svar på eksaminators spørgsmål.
Individuel karakter gives på basis af en helhedsvurdering af det indleverede arbejde samt den enkeltes præstation under eksamen.
Intern bedømmelse
Tilladte hjælpemidler:
Alle
Reeksamen:
Som den ordinære eksamen (nyt projekt).
Der vil ikke være vejledning under forløbet.
Grading criteria
Karakter efter 7-trins-skala
Additional information
Responsible
Søren Klit Lambæk (sklm)
Valid from
01-08-2025 00:00
Course type
Keywords
PC-spil, softwareudvikling, systemudvikling, lære at lære, PBL, egen læringsproces, rapportskrivning, samarbejde