Print
Code
BY-SEP1
Version
4.0
Offered by
Bygningsingeniør
ECTS
10
Prerequisites
Main purpose
Projektets formål er at designe og projektere et mindre idræts- eller industribyggeri, med fokus på bæredygtigt materialevalg, design af udvalgte konstruktioner samt bygningens energiforbrug. Projektet skal modsvare et myndighedsprojekt.
PBL-formål
Fokus for undervisningen i SEP1 er LÆRE AT LÆRE, projektmetode og PBL, herunder grundlæggende indførsel i studieteknik og teambaseret projektarbejde.
Knowledge
Professionsfaglige videns-læringsmål:
- Studere typiske idræts- eller industribyggerier
- Viden om principper for bæredygtige løsninger i byggeriet og byggeriets indvirkning på FN’s Verdensmål.
- Viden fra semesterets kurser skal anvendes i udformningen af projektet.
Skills
Professionsfaglige færdigheds-læringsmål:
-
PBL færdigheds-læringsmål:
Kan sammen med gruppen indgå i og etablere samarbejde med projektgruppe og vejleder.
Anvende inddragede teorier om gruppedynamikker, teamsamarbejde og konfliktløsning.
Kan sammen med gruppen formulere og anvende en gruppekontrakt.
Identificere relevante problemstillinger, opstille en problemformulering, samt gøre rede for løsningsforslag.
Kan anvende viden om referencer og kildehåndtering.
Kan anvende akademisk og teknisk skrivestil, rapportstruktur og regler for plagiering.
Kan formidle projektarbejdets resultater mundtligt, skriftligt og grafisk til forskellige målgrupper.
Competences
Professionsfaglige kompetence-læringsmål:
Gennem projektering af et mindre idræts- eller industribyggeri, skal den studerende blive fortrolig med, de mest gængse konstruktionsprincipper, valg af materialer, beregne og analysere bygningens stabilitet samt bygningens energiforbrug, således projektet opfylder et myndighedsprojekt iht. bygningsreglementet.
I projektet er der fokus på bæredygtige materialer og digitale værktøjer og samarbejdsformer.
Digitalisering - Digitalt samarbejde i fælles 3D model (worksharing) samt fokus på tegningsproduktion.
PBL kompetence-læringsmål:
Anvende og reflektere over inddraget læringsteori og motivationsteori.
Beskrive og reflektere over projektgruppens samarbejde.
Topics
Teaching methods and study activities
Fælles forelæsning på tværs af Engineerings uddannelser fulgt op af øvelser på klassen.
Undervisning i egen uddannelse
Vejledning
Prototypefremstilling etc. i laboratorier og værksteder.
Uddannelsesspecifikt produkt:
Fysisk model af en udvalgt bygnings detalje i projektet.
Fysisk tegningsmappe med relevante bygningstegninger.
PBL-produkt:
Projektdokumentation i form af Hovedrapport og Procesrapport med bilag
Projekt output i fysisk form som eksempelvis Poster – System - Prototyper etc.
Opdateret individuel Portfolie rapport
Løbende evaluering og feedback i forløbet.
Resources
Evaluation
Examination
Indstillingskriterier:
Ingen
Eksamensform:
Gruppeeksamen med individuel bedømmelse på basis af projektrapport og procesrapport afleveret inden deadline. Studerendes individuelle vægtning af faglige emner skal præciseres i procesrapporten.
Gruppepræsentation ca. 20 minutter efterfulgt af fælles eksaminering med fælles diskussion og individuelle spørgerunder i ca. 20 minutter per studerende inklusive votering.
Individuel karakter gives på basis af en helhedsvurdering af det indleverede arbejde samt den enkeltes præstation under prøven.
Intern bedømmelse.
Tilladte hjælpemidler:
Alle
Reeksamen:
Ud fra det afleverede projekt giver eksaminator den studerende vejledning om nødvendige forbedringer i forhold til at kunne bestå eksamen (eventuelt, at der bør udfærdiges et nyt projekt).
De studerende oplyses om specifikke deadlines og nærmere forløb for projektarbejdet. Der dannes projektgrupper, hvis det er muligt.
Der ydes ingen vejledning i perioden frem til aflevering.
Projektet bedømmes på baggrund af det opdaterede/nye projekt. Der vil ikke være mundtligt forsvar ved reeksamen.
Grading criteria
Karakter efter 7-trins-skala
Additional information
Responsible
Ingela Christiansen (iehc)
Valid from
01-08-2023 00:00:00
Course type
Keywords
Bygningsdesign, statik, bygningsfysik, bæredygtighed, digitalisering.
Lære at lære. Projektmetode og PBL. Egen læringsproces. Rapportskrivning. Gruppearbejde