Print

Semesterprojekt 1 - Analyse for investeringsprojekt

Code

TM-SEP1

Version

1.0

Offered by

Maskiningeniør

ECTS

10

Prerequisites

Adgangskrav til studiet

Main purpose

Formålet med SEP1 er at den studerendes opøve praktiske professionskompetencer både indenfor det maskine teknisk og produktionsteknisk felt med løsning af et aktuelt, fagligt problem i en gruppekontekst.

Projektet på 1. semester tager udgangspunkt i en problemstilling i forhold til en aktuel produktions case hvor der er indhentet og opsamlet relevant data, som understøtter den givne problemstilling.

Formålet er således:
  • Anvendeliggøre fagfaglige kompetencer i en problembaseret kontekst.
  • Løse ingeniørfaglige problemstillinger med afsæt i semesterets fag. 
  • Udvise evne til at prioritere mellem problemstillinger og arbejde i detaljen med udvalgte problemstillinger.
Fokus for undervisningen i SEP1 er at LÆRE AT LÆRE. Projektmetode og PBL, herunder grundlæggende indførsel i studieteknik og teambaseret projektarbejde.

Knowledge

Kendertil teorier, modeller og metoder fra fagfagene på første semester i forhold til løsningen af semesterprojektopgaven.

Professionsfaglig felt: 
- Herunder krav, kriterier og egenskaber
- Idegenereringsmetoder – usystematiske (f.eks. Brainstorming) og systematiske (f.eks. Morfologi).

Præsentation: 
De studerende skal ud fra den givne problemstilling kunne 
  • videreformidle begreber og principper omkring teknisk formidling i skriftlig og mundtlig form herunder strukturering, tegnings og beregningsdokumentation. 
  • kunne redegøre for problemstillingen ved hjælp af opsamlede data.

Skills

Kan udvælge teorier, modeller og metoder fra fagfagene på 1. semester og bringe dem i anvendelse i en form som er både relevant og rationel i forhold til løsningen af semesterprojektopgaven

Professionsfaglig felt: 
Der anvendes blandt andet følgende færdigheder de professionsfaglige færdigheds-læringsmål:  fagfagene: 
  • Opstilling af frit legeme diagrammer 
  • Design og funktionalitet 
  • Materialevalg og produktionsmetoder 
  • 3d og 2d tegningsdokumentation efter gældende regler 
  • Struktureret præsentation af tegninger og beregninger 
  • Kan dokumentere en simpel produktionsrelateret problemstilling og komme med simple løsninger, herunder beregne simple økonomiske fordele og ulemper ved gruppens løsning.

PBL færdigheds-læringsmål:
Kan sammen med gruppen indgå i og etablere samarbejde med projektgruppe og vejleder.

  • Anvende inddragede teorier om gruppedynamikker, teamsamarbejde og konfliktløsning.
  • Kan sammen med gruppen formulere og anvende en gruppekontrakt.
  • Identificere relevante problemstillinger, opstille en problemformulering, samt gøre rede for løsningsforslag
  • Kan anvende akademisk og teknisk skrivestil, rapportstruktur og regler for plagiering.
  • Kan formidle projektarbejdets resultater mundtligt, skriftligt og grafisk til forskellige målgrupper.
  • Kan anvende viden om referencer og kildehåndtering

Competences

Kan udvælge, kombinere og tilpasse teorier, modeller og metoder fra fagfagene og bringe dem i anvendelse i en form som er brugbar, relevant og rationel i forhold til løsningen af semesterprojektopgaven. 

Professionsfaglige læringsmål: 
  • Anvende relevante beregninger og visualiser den givne problemstilling.
  • Fremkomme med mulige og realistiske løsninger på problemstillingen.
  • Kan designe et produkt med udgangspunkt i analyse af mekaniske belastninger.  
  • Kan levere en struktureret præsentation af tegninger og beregninger.
  • Udarbejde et forslag til implementering af gruppens løsningen, risici og simple økonomiske beregninger ved at implementere projekter i virksomheden.

PBL kompetence-læringsmål:
  • Anvende og reflektere over inddraget læringsteori og motivationsteori.
  • Beskrive og reflektere over projektgruppens samarbejde

Topics

Teaching methods and study activities

Fælles forelæsning på tværs af Engineerings uddannelser fulgt op af øvelser på klassen.
- Undervisning i egen uddannelse
- Vejledning
- Prototypefremstilling etc. i laboratorier og værksteder.

Produkt: 
Projektdokumentation i form af Hovedrapport og Procesrapport med bilag
Projekt output i fysisk form som eksempelvis Poster – System - Prototyper etc.
Opdateret individuel Portfolie rapport
Løbende evaluering og feedback i forløbet

Resources

Evaluation

Examination

​Eksamensforudsætning
Ingen

Eksamensform:
Gruppe præsentation på basis af projektrapport og proces-rapport ca. 20 minutter efterfulgt af fælles eksaminering ca. 20 minutter per studerende inklusiv votering.
Skriftlig gruppe rapport med mundtlig gruppeeksamen med individuel bedømmelse. Der gives en samlet karakter for projektrapport, procesrapport og den mundtlige fremlæggelse og efterfølgende eksamination. 

Intern censur

Tilladte hjælpemidler: 
Alle

Reeksamen
Som ordinær
Den studerende reviderer det eksisterende projekt eller udarbejder et helt nyt projekt efter vejledning umiddelbart efter eksamen. 
Projektet skal afleveres medio august. Der ydes ingen vejledning i perioden frem til aflevering. 
Projektet evalueres ved mundtlig reeksamen inden semesterstart i september..

Grading criteria

​7-trins skala

Additional information

Responsible

Be Leander Gylling

Valid from

01-08-2024 00:00:00

Course type

Keywords

Faglig anvendelse af Ingeniørmæssige teorier og metoder med hovedvægt på indeværende semesters kurser - herunder - Behovsvurdering/Idegenerering/løsningsvalg - Design og dimensionering - Frit legeme diagrammer - Materialevalg (CES Edupack - Fremstillingsmetoder - Cirkulær økonomi - Emnedokumentation - CAD Proces: - Lære at lære - Projektmetode og PBL - Egen læringsproces (herunder portfolio) - Rapportskrivning - Gruppearbejde