Print

Semester projekt 1 (FI-)

Code

FI-SEP1

Version

6.0

Offered by

Forsyningsingeniør

ECTS

10

Prerequisites

De studerende skal deltage i de fastlagte kurser, og kravene til projektarbejdet skal være opfyldt.

Main purpose

At byerne vokser i disse år er en udfordring - hvordan kan vi imødekomme denne vækst på en bæredygtig måde?
Gennem semesterprojektet vil vi arbejde med at ændre en bar mark til et bæredygtigt boligområde. Der skal udarbejdes en prognose for mængden af drikkevand og spildevand således at udbud og efterspørgsel balanceres. Desuden skal regnvandet håndteres lokalt.

Fokus for undervisningen i SEP1 er LÆRE AT LÆRE. 
Projektmetode og PBL, herunder grundlæggende indførsel i studieteknik og teambaseret projektarbejde.​

Knowledge

De studerende skal opnå forståelse for planlægning og design af bæredygtige konstruktioner og klimatilpasning i byområder. 

De skal desuden opnå grundlæggende viden om processerne til fremstilling af drikkevand, behandling af spildevand og opsamling af regnvand.

Skills

Gennem designet af en bæredygtig byforsyningsstruktur skal den studerende blive fortrolig med organisationens/interessenternes 
grundlæggende forståelse af de to brugstyper (og synergier) med hensyn til ressource, produktion, processer (anlæg), forbrug/efterspørgsel, Gennem projektets gennemførelse vil gruppesamarbejde, rapportskrivning og præsentationsteknik blive omsat til praksis.

PBL-færdighedslæringsmål: 
- Kan sammen med gruppen indgå i og etablere samarbejde med projektgruppe og vejleder.
- Anvende inddragede teorier om gruppedynamikker, teamsamarbejde og konfliktløsning.
- Kan sammen med gruppen formulere og anvende en gruppekontrakt.
- Identificere relevante problemstillinger, opstille en problemformulering, samt gøre rede for løsningsforslag.
- Kan anvende viden om referencer og kildehåndtering. 
- Kan anvende akademisk og teknisk skrivestil, rapportstruktur og regler for plagiering.
- Kan formidle projektarbejdets resultater mundtligt, skriftligt og grafisk til forskellige målgrupper.

Competences

I slutningen af semesteret skal de studerende kunne analysere og designe forsyningssystemer til et lille byområde ved hjælp af kompetencer, færdigheder og viden opnået i de enkelte kurser inklusive
- Anvendelse af bæredygtighed som et koncept
- Analysere og beregne krav til forsyning
- Identificere ressourcer til vandforsyning.
- Identificere spildevandsrensningsløsninger
- Identificere klimaudfordringer og design af lokale løsninger til afledning af regnvand
- Inkludere grundlæggende tekniske aspekter

PBL kompetence-læringsmål:
- Anvende og reflektere over inddraget læringsteori og motivationsteori.
- Beskrive og reflektere over projektgruppens samarbejde.​

Topics

Teaching methods and study activities

Problembaseret læring vil blive anvendt. De studerende deltager i at definere den viden, der er nødvendig for at gennemføre projektet.

Projektperioden er 15 uger, indarbejdet i skemaet for de første 12 uger og derefter fuldtids projektarbejde i løbet af de sidste 3 uger.

Arbejdstiden for hver studerende er ca. 275 timer.

Følgende kurser er direkte relateret til semesterprojektet:
FI-CIA1, FI-BUD1 og FI-GEO1.

Resources

Se de individuelle kursusbeskrivelser

Evaluation

Examination

Eksamensforudsætning:
Projektbeskrivelsen skal være afleveret i henhold til deadline og godkendt.

Eksamensform:
Gruppeeksamen med individuel bedømmelse på basis af projektrapport og procesrapport afleveret inden deadline. 
De studerendes individuelle vægtning af faglige emner skal specificeres i procesrapporten.
Gruppepræsentation ca. 20 minutter efterfulgt af fælles eksaminering med fælles diskussion og individuelle spørgerunder i ca. 20 minutter per studerende inklusive votering.
Individuel bedømmelse på basis af en helhedsvurdering af det indleverede arbejde samt den enkeltes præstation under prøven.
Intern bedømmelse

Tilladte hjælpemidler:
Semesterprojektet

​Reeksamen:
Ud fra det afleverede projekt giver eksaminator den studerende vejledning om nødvendige forbedringer i forhold til at kunne bestå eksamen (eventuelt, at der bør udfærdiges et nyt projekt).
De studerende oplyses om specifikke deadlines og nærmere forløb for projektarbejdet. Der dannes projektgrupper, hvis det er muligt.
Der ydes ingen vejledning i perioden frem til aflevering.
Projektet bedømmes ved en mundtlig eksamen,

Grading criteria

Karakter efter 7-trins-skala

Additional information

Responsible

Henrik Bjørn

Valid from

01-08-2024 00:00:00

Course type

Keywords

Dataindsamling, validering og anvendelse, efterspørgselsberegninger og mønstre, lovrammer og kommuneplaner, grundlæggende procesdesign Lære at lære. Projektmetode og PBL. Egen læringsproces. Rapportskrivning. Gruppearbejde