Print
Code
SW-PRO1
Version
1.0
Offered by
Software Ingeniør
ECTS
10
Prerequisites
Generelle adgangskrav
Main purpose
Formålet med kurset er at give den studerende kvalifikationerne til at forstå kerne begreber indenfor objekt-orienteret programmering, samt evnen til at implementere mindre programmer i Java ud fra UML klasse diagrammer.
Knowledge
Den studerende skal kunne:
• Identificere Java leksikalske strukturer: nøgleord, separatorer, operatorer, identifiers, literals og kommentarer.
• Forklare detaljer i et UML klassediagram
Skills
Den studerende skal kunne:
• Designe klasser og konstruere objekter i Java.
• Implementere klasser i Java ved hjælp af objekt-orienterede koncepter såsom: indkapsling, nedarvning og polymorfi.
• Implementere en-til-til relationer og skelne imellem 3 typer: association, aggregation and komposition.
• Implementere en-til-mange relationer ved hjælp af indbyggede arrays og simple Collection-klasser.
• Implementere håndtering af exceptions i overensstemmelse med gængs praksis.
• Implementere persistence i både tekst og binære filer.
• Implementere simple event-baserede GUI applikationer.
• Anvende struktureret brug af kommentarer i koden.
• Implementere klasser ud fra et UML klassediagrammer.
Competences
Den studerende skal kunne:
• Eksemplificere og diskutere grundlæggende objekt-orienterede koncepter, herunder indkapsling, forhold, nedarvning og polymorfi.
• Implementere mindre Java programmer med udgangspunkt i et UML klasse diagram.
Topics
Teaching methods and study activities
Klasseundervisning med præsentationer, øvelser, opgaver og tests
Resources
Tony Gaddis, "Starting Out with Java - early objects", 5th edition Addison-Wesley, 2015
Evaluation
Examination
Eksamensforudsætning:
1. Fremmødekrav (≥ 75%)
2. Deltagelse i mundtlig midtvejs-test
3. Kun for Softwareingeniørstuderende: Gennemført eller meriteret WS1, Programmeringsworkshop 1
Hvis eksamensforudsætning ikke er opfyldt, skal den studerende gennemføre en skriftlig opgave i WISEflow for at blive indstillet til reeksamen.
Denne opgave planlægges efter den ordinære eksamen.
Eksamensform:
Mundtlig prøve hvor den studerende tilfældigt trækker en ukendt programmeringsøvelse. Den studerende skal forklare et UML klassediagram, og vise hvordan programmeringen af det trukne diagram kan implementeres ved hjælp af computer.
Eksamen varer 30 minutter inklusiv votering.
Ekstern censur.
Tilladte hjælpemidler:
Alle
Reeksamen:
Gennemføres som den ordinære eksamen.
Der gennemføres 2 reeksamener (2. og 3. forsøg) i starten af 2. semester.
Grading criteria
Karakter efter 7-trinsskala.
Additional information
Responsible
Michael Viuff (mivi)
Valid from
01-08-2024 00:00
Course type
Keywords
Java, UML, OOP