Print

International Markedsføring

Code

XA-MAM2

Version

5.0

Offered by

Eksportingeniør

ECTS

5

Prerequisites

MAM1 eller tilsvarende kursus i Markedsføring

Main purpose

Dette kursus giver de studerende en solid forståelse af markedsføring af produkter og services på eksportmarkeder i en global sammenhæng.
Det overordnede formål med dette kursus er at sætte de studerende i stand til at udarbejde en global markedsføringsstrategi og formulere en international markedsføringsplan for et produkt eller en service på et hvilket som helst eksportmarked.

Knowledge

De studerende introduceres til teorier og -modeller inden for global markedsføring for at opnå viden om:
  • Forskellen mellem global, glocal og lokal international markedsføringsstrategi
  • Trinene i den internationale markedsføringsproces og kompleksiteten i det internationale markedsføringsmiljø
  • Den nuværende situation i global marketing, de kræfter, der driver globalisering og de deraf følgende udfordringer for både eksisterende internationale virksomheder og for virksomheder, der planlægger at starte en internationaliseringsproces
  • Specifikke udfordringer i forbindelse med international markedsføring og internationaliseringsprocessen
  • Alle aspekter i udarbejdelse af en international markedsføringsstrategi samt udarbejdelse af den internationale markedsførings planlægningsproces
  • Aspekter omkring den globale bæredygtige værdikæde samt samfundsansvar, social ansvarlighed og tredobbelt bundlinje
  • Forskelle i sociale / kulturelle normer, der påvirker købsadfærd og markedsføringsstrategier på internationale markeder
  • Internationaliseringsstrategier for både små og store virksomheder
  • At gennemføre effektiv søgning, screening og udvælgelse af nye markeder for virksomheden
  • de forskellige markedsindtrængningsmetoder samt deres fordele og ulemper
  • Internationale marketing mix strategier

Skills

Efter afslutningen af dette kursus, og når de studerende har gennemført den påkrævede læsning og aktiviteter, skal de studerende være i stand til at:
  • Opbygge en markedsprofil for et land ved at gennemføre international situationsanalyse
  • Kritisk at evaluere en virksomheds internationale markedsmiljø og dets nuværende strategi
  • Evaluere de muligheder og risici, der er forbundet med at indlede en international markedsstrategi eller udvide en allerede international tilstedeværelse i nye lande, for både små og store virksomheder
  • Give input til international markedsekspansionsstrategi
  • Vurdere, hvordan CSR og bæredygtighed kan bidrage til en virksomheds værdikæde og forbedre konkurrenceevnen
  • Bestemme hvilke markeder en virksomhed skal gå ind i og evaluere fordele og ulemper ved de forskellige indtrængningsstrategier
  • Udarbejde et internationalt marketing mix, herunder at være i stand til at bestemme, hvilke dele af marketingmixet der skal tilpasses det enkelte marked og i hvilken grad

Competences

Efter en vellykket afslutning af kurset, vil den studerende være i stand til at:
  • Identificere globale markedsmuligheder, og vurdere de dermed forbundne risici
  • Gennemføre en detaljeret landeanalyse, der omfatter både makro- og mikromarkedsfaktorer
  • Hurtigt og effektivt at undersøge markedsmuligheder og anvende markedsrelevante screening og segmenteringskriterier
  • Opsætte en global markedsføringsstrategi og udarbejde en international markedsføringsplan, der er tilpasset virksomhedens mål og kompetencer (inkl. bæredygtighed og CSR)
  • Analysere og fastlægge den mest hensigtsmæssige metode til markedsindtrængning

Topics

Teaching methods and study activities

Varighed: 1 semester - 137,5 timers belastning

Aktiviteter i løbet af kurset:
Dialog baseret undervisning, klassediskussioner, gruppearbejde, cases, præsentationer, opgaveløsning individuelt og i grupper.
Det forventes at de studerende deltager aktivt i lektionerne.

Løbende evaluering og feedback under forløbet:
I løbet af forløbet vil der være en række individuelle og gruppeopgaver.

Der udarbejdes i grupper igennem semestret en portfolio, der skal indeholde alle emner fra undervisningsforløbet. Under hvert emne skal der formidles en oversigt over temaets centrale begreber samt refleksioner i forhold til:
 - Case-virksomhed
- Teoretiske modeller og værktøjer
- Perspektivering til andre dele af pensum fra modulet
- Egen læring
- Anbefaling til case-virksomhed

Resources

Grundbog er International markedsføring 7.udgave, lærebog af Susanne Østergaard Olsen, Mette Risgaard Olsen, Ivan Hassinggaard, Mia Post-Lundgaard Bjarne Warming Jensen Finn Rolighed Andersen

Evaluation

Examination

Eksamensforudsætninger
Ingen.

Eksamensform:
Mundtlig individuel eksamen af 20 minutter inkl. votering. Den studerende trækker et emne og giver et kort oplæg om dette. Der tages udgangspunkt i portfolio udarbejdet i løbet af semestret (Powerpoint med 5-8 plancher/sider/slides pr. emne (i alt 7 emner). Derefter eksamination og dialog. Bedømmelse er udelukkende af den mundtlige prøve.
Ekstern bedømmelse.

Tilladte hjælpemidler:
Ingen.
 
Re-eksamen: 
Som ordinær


Grading criteria

​7-trins skala

Additional information

Responsible

Kirsten Jepsen / Kresten Tang Andersen

Valid from

01-08-2024 00:00:00

Course type

Keywords