Print

Bæredygtig produktudvikling (gældende fra efterår 2024)

Code

XH-SEP7

Version

1.0

Offered by

Eksportingeniør

ECTS

Prerequisites

Studerende skal have bestået semesterprojekt 1 – 5 og alle obligatoriske fag på semester 1 – 5 for deres specialiseringsretning (SW/MA/Klima).

Main purpose

At udvikle og praktisere tværfaglige kompetencer som kommende eksportingeniører indenfor bæredygtig produkt- og forretningsudvikling.

Opgave:
Udvikle et komplet nyt eller modificere et eksisterende produkt / koncept / forretningsmodel til en bestemt virksomhed eller organisation, der konkret 
styrker virksomhedens/organisationens miljømæssige og sociale profil (ESG) og styrke dens overordnede strategiske position inden for det forretningssegment, den opererer i.

Knowledge

​Professionsfaglige videns læringsmål
Ved gennemførelse af projektet vil studerende opnå viden indenfor:
  • Teorier og metoder indenfor deres valgte tekniske specialisering (SW/ME/Klima), der er relevante for det aktuelle projekt
  • Teorier og metoder indenfor strategi- og forretningsudvikling, der er relevante for det pågældende projekt
  • Bæredygtig produkt- og forretningsudvikling
  • Grundlæggende projektledelseskompetencer

Projektmetode læringsmål:
De studerende skal kunne:
  • Udvise bevidsthed om egen personlige viden, personlige færdigheder og holdninger.
  • Tage ansvar for at forbedre sig selv for at overvinde personlige svagheder

Skills

​Professionsfaglige færdighedslæringsmål
Ved gennemførelse af projektet vil studerende opnå færdigheder der sætter dem i stand til:
  • Evaluer relevansen og betydningen af bæredygtighed i forbindelse med udviklingen af både produkt- og forretningsstrategiier
  • Anvende relevante projektmetoder og projektledelsesværktøjer i en tværfaglig/tværkulturel sammenhæng.
  • Vælge og anvende relevante tekniske værktøjer og metoder fra deres valgte specialisering (SW/ ME/Klima) til at løse en bestemt produktudviklingsopgave.
  • Skitsere en implementeringsplan for et projekt i en tværkulturel sammenhæng, og revitalisere globale partnerskaber for bæredygtig udvikling.

Projektmetode læringsmål:
De studerende skal kunne:

Egen læringsproces
  • Opstille og reflektere over egne læringsmål fra nuværende og forrige semestre i procesrapporten med henblik på fremadrettet forbedring

Projektramme
  • Formidle og argumentere for projektarbejdets resultater og projektgruppens læreproces på en struktureret måde vha. faglige begreber, såvel skriftlig, grafisk som mundtligt.
  • Argumentere for valg af kilder og referencer i forbindelse med projektarbejdet.
Problembaseret læring
  • Redegøre for etiske overvejelser i projektarbejdet.
  • Arbejde med et holistisk blik på projektet, fagene og omverdenen

Competences

​Fagfaglige Kompetence læringsmål
Ved gennemførelse af projektet vil studerende opnå kompetencer der sætter dem i stand til at:
  • Give anbefalinger til, hvordan fokus på miljømæssig og social ansvarlighed indenfor produkt- og forretningsudvikling kan bruges til at styrke en virksomheds strategiske positionering.
  • Identificere og løse tværfaglige problemer i et gruppeprojekt
  • Planlægge og implementer en projektplan i en tværkulturel sammenhæng
  • Formulere en solid projektbeskrivelse til 9. semester bachelorprojekt

Projektmetode læringsmål:
De studerende skal kunne:

Effektive teams
  • Planlægge, strukturere og opnå effektivt samarbejde i grupper gennem begrundede valg af arbejdsform og tilpassede samarbejdsmetoder
  • Analysere og reflektere over sammenhænge mellem vidensdeling i projektgruppen og projektarbejdets kvalitet
Egen læringsproces
  • Analysere egne læringsbehov og selvstændigt strukturere egen læringsproces
  • Selvstændigt og kritisk at anvende relevant og valid viden 

Projektramme
  • Selvstændigt forklare ny viden og argumentere for anvendelse af denne i forbindelse med projektarbejdet

Problembaseret læring
  • Arbejde analytisk, metodisk og struktureret i projektgruppen semesterprojektet.

Projektstyring
  • Kombinere, tilpasse og optimere projektstyringsmetoder med henblik på at optimere projektforløbet.
  • Gøre rede for brug af digitale værktøjer som digital projektledelse samt digitale viden opsamlingsværktøjer og portaler.

Topics

Teaching methods and study activities

Gruppearbejde om projekt understøttet af proces og faglig vejledning,
Online-, video- og holdundervisning i centrale emner fulgt op af øvelser på klassen.
Litteraturstudie og Projektbeskrivelse skal afleveres og godkendes

​Uddannelsesspecifikt Produkt 
Udvikle et komplet nyt eller modificere et eksisterende produkt koncept / forretningsmodel til en bestemt virksomhed eller organisation, der konkret bidrager til at styrke virksomhedens/organisationens miljømæssige og sociale profil (ESG) og styrke dens overordnede strategiske position inden for det forretningssegment, den opererer i.



Resources

Udleveres til de studerende via ItsLearning

Evaluation

Examination

​Eksamensforudsætninger:
ca. 5 siders godkendt litteraturstudie
Godkendt Projektbeskrivelse

Eksamensform: 
Gruppeeksamen på basis af projektrapport (max. 30 sider) og proces rapport inkl. risikovurdering afleveret inden deadline.
Gruppepræsentation ca. 15 minutter efterfulgt af fælles eksamination med fælles diskussion og individuelle spørgerunder i ca. 20 minutter per studerende inklusiv votering. 
Individuel karakter gives på basis af en helhedsvurdering af det indleverede arbejde samt den enkeltes præstation under eksamen.

Intern censur

Tilladte hjælpemidler:
Alle


Reeksamen:
Reeksamen foregår som ordinær eksamen. 
For studerende, der ikke har bestået semesterprojekt afholdes informationsmøde i slutning af forårssemestret. Det er obligatorisk at deltage i mødet. Her oplyses om specifikke deadlines og nærmere forløb for projektarbejdet, ligesom der dannes nye projektgrupper, hvor det er muligt i forhold til antallet af ikke-beståede studerende på de enkelte semestre. På basis af den feedback, de studerende har modtaget efter ordinær eksamen, skal den studerende vælge om et nyt projekt udarbejdes, eller det ikke-beståede projekt skal revideres. Den studerende skal give tilbagemelding på dette på mødet. 
Hvis man ikke har afleveret eller ikke har deltaget i den ordinære eksamen uden godkendt begrundelse skal den studerende lave et nyt projekt

Grading criteria

​7-trins skala

Additional information

Responsible

Kresteen Tang Andersen

Valid from

01-08-2024 00:00:00

Course type

Keywords

Bæredygtig innovation og forretningsudvikling; virksomhedsstrategi; ESG; projektledelse, etik, ledelse og motivation