Print

Bachelorprojekt (BY-)

Code

BY-BPR2

Version

3.0

Offered by

Bygningsingeniør

ECTS

15

Prerequisites

BPR1 skal være gennemført, før BPR2 startes.

Main purpose

Projektet skal tage udgangspunkt i et bygge- eller anlægsteknisk problem med en projektbeskrivelse oprettet i BPR1-kurset. 

Formålet med den teknisk faglige del af bachelorprojektet, er at give de studerende praktisk erfaring med at løse komplekse, virkelige problemer relateret til byggeri og anlægsbranchen, som afspejler de typer af udfordringer, de kan møde i deres professionelle karriere.  

BPR2-projektet giver de studerende mulighed for at udforske en bred vifte af faglige emner med mulighed for samarbejde med eksterne samarbejdspartnere. Projektet giver den studerende mulighed for at arbejde med projektering, planlægning, udvikling, dokumentering med udgangspunkt i det problem, der er identificeret gennem BPR1-projektet. 

Formålet med PBL-delen af kurset er at de studerende anvender deres personlige og projekt-kompetencer fra de foregående semesterprojekter i et praksisnært og komplekst bachelorprojekt. ​​​

Knowledge

Efter endt projektarbejde skal den studerende kunne: 
- Beskrive et valgt, relevant ingeniørteknisk problem, angive, anvende, konkludere og reflektere på relevante værktøjer, metode og resultater i forbindelse med løsningen af problemet.  
- Udvikle en forståelse af personlige læringsbehov og vælge passende strategier til at strukturere selvstyret læring i en tværfaglig kontekst.  
- Forklare teorier og metoder anvendt i projektet. 
- Kritisk tilegne sig ny viden ​

Skills

Efter endt projektarbejde skal den studerende kunne: 
- Selvstændigt vurdere teoretiske og praktiske problemstillinger inden for bygge- og anlægssektoren og begrunde valget af anvendte løsningsmodeller baseret på deres relevans, ansvarlighed, holdbarhed og anvendelighed med fokus på moderne teknologier og bedste praksis. 
- Vurdere ny viden selvstændigt og argumentere for dens strategiske anvendelse i projektarbejde, demonstrere evnen til effektivt at inkorporere innovative ideer i praktiske løsninger. 
- Søge efter og vælge de bedst egnede teorier og metoder til projektet.  
- Anvende udvalgte teorier og metoder til projektet.  
- Indgå i og tage ansvar for fagligt samarbejde.
- Kommunikere resultaterne af projektet samt processen både mundtligt og skriftligt .

Competences

Efter endt projektarbejde skal den studerende kunne: 
- Analysere et bygge- eller anlægsteknisk problem, indsamle data, udvælge og anvende relevante metoder, konkludere og sætte resultater i perspektiv.  
- Planlægge og strukturere et komplekst projekt.  
- Gennemføre et praksisnært projekt i overensstemmelse med en plan.  
- Reflektere over resultaterne af projektet i et fagligt, holistisk og etisk perspektiv. ​

Topics

Teaching methods and study activities

​Gruppearbejde om projekt understøttet af vejledning.

Uddannelsesspecifikt produkt 
​Rapport med bilag, deriblandt dokumentation af eventuelle laboratorie og felt forsøg.  
Digital modellering af bygværket/anlægget i relevante digitale værktøjer. 
Fysisk tegningsmappe med relevante bygning- og eller anlægsstegninger. ​

Resources

​Ingeniøruddannelsernes projekt guidelines, tilgængelig på MitVIA. 

Se desuden kursusbeskrivelser for de relaterede kurser.

Evaluation

Examination

​Indstillin​gskriterier
Den studerende skal have bestået alle andre kurser før vedkommende er berettiget til at deltage i BPR2 eksamenen. 

Eksamensform:  
​Gruppeeksamen med individuel bedømmelse på basis af projektrapport og procesrapport afleveret inden deadline. Studerendes individuelle vægtning af faglige emner skal præciseres i procesrapporten.  
Gruppepræsentation ca. 20 minutter efterfulgt af fælles eksaminering med fælles diskussion og individuelle spørgerunder i ca. 20 minutter per studerende inklusive votering. 
Individuel karakter gives på basis af en helhedsvurdering af det indleverede arbejde samt den enkeltes præstation under prøven. 
Ekstern bedømmelse.  

Tilladte hjælpemidler:  
Alle 

Reeksamen:
Ud fra det afleverede projekt giver eksaminator den studerende vejledning om nødvendige forbedringer i forhold til at kunne bestå eksamen (eventuelt, at der bør udfærdiges et nyt projekt). 
De studerende oplyses om specifikke deadlines og nærmere forløb for projektarbejdet. Der dannes projektgrupper, hvis det er muligt. 
Der ydes ingen vejledning i perioden frem til aflevering. 
Projektet bedømmes på baggrund af det opdaterede/nye projekt. Projektet vil blive afsluttet med en mundtlig eksamen.​

Grading criteria

​Karakter efter 7-trins-skala.

Additional information

Responsible

Malene Munch

Valid from

01-02-2025 00:00:00

Course type

Keywords

Problemløsning, Selvstyret læring, Tværfaglighed, Relevans, Anvendelighed, Perspektivering, Innovation, Praktiske løsninger.