Abinaja vil gøre matematik til et sjovt fag

Abinaja læser til lærer på VIA i Holstebro. Hun elsker matematik, og vil gøre det til et endnu mere spændende fag i skolen. Og så er hun vild med praktik, for det er her hun lærer allerbedst. I skolen sammen med eleverne. 

Studerende ved tavle

”Jeg søgte ind på jordemoderuddannelsen, fordi faget både er værdifuldt og interessant. Og så havde jeg et rigtig højt snit fra gymnasiet, der gjorde, at jeg kunne komme ind. Men det duede ikke. En jordemoders arbejdstider kan jeg ikke forene med min drøm om et familieliv med mand og børn,” siger Abinaja Jeyapalan, der skiftede jordemoderuddannelsen ud med læreruddannelsen, og Aalborg ud med Holstebro. Og i dag læser til lærer på Vestjyllands læreruddannelse i Holstebro og Nørre Nissum.

Fra storby til det lokale

Hun er rigtig glad for, at hun og kæresten er flyttet til Vestjylland og til en mindre by, hvor de kender rigtig mange. ”Det var en win - win - Aalborg var et perfekt sabbatår. Men vi er mere til det lokale, vi kender alle områderne, vores familie bor lige i nærheden. Og så er det perfekt med VIA i Holstebro; vi bor ca. 5 minutters gang fra Campus,” siger Abinaya.

Undervisning både i Nørre Nissum og i Holstebro

Vælger du at læse til lærer på læreruddannelsen i Vestjylland, kan du både læse i Holstebro og i Nørre Nissum. Du har dit første undervisningsår på et af stederne. Men derefter skal du måske læse noget af uddannelsen i Nørre Nissum og noget i Holstebro. Det afhænger af, hvilket undervisningsfag du vælger. Abinaja har valgt matematik som sit første undervisningsfag, og det læser hun både i Holstebro og i Nørre Nissum. Hver anden uge foregår undervisningen i Holstebro og hver anden uge i Nørre Nissum. I starten var hun lidt nervøs for, hvordan det kunne hænge sammen med de to forskellige steder. ”Kan jeg nu finde nogen at køre med, når vi skal til Nørre Nissum? Og hvor lang tid tager det? Men det viste sig slet ikke at være et problem. Det er ikke besværligt – det tager ca. 20 minutter, og vi er altid nogen, der kører sammen. Det er ligefrem lidt hyggeligt, for vi hjælper jo hinanden,” siger Abinaja og tilføjer, at der som regel er flere studerende, der har bil, så det er heller ikke særlig dyrt, fordi de deler udgifterne. ”Og så er det bare megahyggeligt i Nørre Nissum. Et gammelt seminarium helt tilbage fra forrige århundrede - så med en masse tilbygninger. Det har sin helt egen charme og traditioner. Der er vildt meget historie over stedet. Det er sådan lidt højskoleagtigt. Alt er nært og trygt,” siger Abinaja. For hende er det vigtigt, at der er nærhed og tryghed på hendes uddannelse. Og det gælder både i Nørre Nissum og i Holstebro. ”Underviserne kan altid huske vores navne, og det er ægte vigtigt for dem, at vi trives på uddannelsen. På andre uddannelser har jeg oplevet, at de studerende går rundt med post-it med deres navne på. Fair nok, men det er bare ikke mig,” siger Abinaja.

I praktikken møder vi dem, det hele handler om

Som en væsentlig del af studiet er de studerende i praktik flere gange i løbet af uddannelsen. Med den nye læreruddannelse, der træder i kraft i sommeren 2023, er der kommet ekstra praktik på uddannelsen. Det glæder Abinaja, der i den grad er vild med praktikken, hvor hun møder dem, det hele handler om, nemlig eleverne. Hun har været i praktik i en 8. klasse. ”Det er en aldersgruppe, hvor de har ret stærke holdninger, og føler sig meget voksne. Og du kan ikke regne med, at de respekterer dig, før du har en ordentlig relation til dem,” siger Abinaja, der fortæller, at det også er i praktikken, at de kan teste teorierne i praksis. ”Noget af det vi har lært, duer måske ikke i forhold til denne her klasse. Så må vi sadle om og finde noget andet teori, vi kan bruge. Sådan lærer jeg bedst,” siger Abinaja.

Jeg vil lære eleverne om sig selv og om livet

Hun fortæller om en lærer hun havde i gymnasiet, som var så inspirerende, at han stadig er hendes forbillede som lærer. ”Han hoppede rundt, brændte så meget for at undervise. Og gjorde sin undervisning mega interessant. Vi var bare nødt til at være med hele tiden, fordi det var så spændende. Sådan en lærer vil jeg være. Den, der ser sine elever, ser det man ikke umiddelbart ser på overfladen. Er opmærksom på, at eleverne trives og har det godt. Vi skal ikke bare lære det om plus og gange, men også om sig selv og om at være i livet,” siger Abinaja, der tænker, at hun gerne vil undervise i udskolingen på en folkeskole, når hun er færdiguddannet lærer.