iMOOW! er et forsknings- og innovationsprojekt om bevægelse i skolen. Projektets formål er at fremme motion og bevægelse som en del af elevernes læring og trivsel i en varietet skoledag. Det skal ske ved at skabe en faglig nuanceret forståelse af motion og bevægelse i skolen og ved at udvikle og forankre motion og bevægelse i skolen, så det giver mening for lærere og pædagoger såvel som for eleverne.
Projektet begyndte i skoleåret 2017-18 på seks skoler, og det forventes afsluttet med udgangen af 2020. Ved projektets afslutning har omkring 25 skoler deltaget i et 1-3 årigt iMOOW! forløb. iMOOW! er støttet af Nordea-fonden og afvikles i samarbejde med medarbejdere fra VIA University College, FIIBL og Norges Idrettshøgskole.
Bevægelse som didaktisk værktøj
Projektet har bidraget til udviklingen af en bevægelsesdidaktik som understøtter anvendelse af bevægelse som didaktisk værktøj. Deltagelsen i projektet har kvalificeret lærernes og pædagogernes arbejde med at konstruere målrettede læreprocesser med bevægelse som en del af didaktikken.
Nogle af de konkrete didaktiske problemstillinger der er blevet arbejdet med er:
- Hvordan kan bevægelsesaktiviteter være med til at berige elevernes sprogforståelse i naturfag?
- Hvordan kan jeg gøre dansk grammatik mere interessant ved brug af bevægelse?
- Hvordan inkluderer vi alle drenge i drengefællesskabet i klassen?
Tilgangen har affødt, at der på de deltagende skoler arbejdes systematisk og målrettet med bevægelse i undervisningen. Lærere og pædagoger oplever i forlængelse heraf blandt andet at bevægelse kan tilbyde eleverne en ny vej til indsigt, og at bevægelse kan være et redskab til at få større indblik i den enkelte elevs læringsproces.
Med en fokuseret, langsigtet og kontinuerlig indsats og et stærk samarbejde mellem pædagoger og lærere, har bevægelse også vist sig et effektivt værktøj i arbejdet med social inklusion.